021 - 9107 0175

هاست بک آپ یا پشتیبان (Backup) چیست؟

هاست بک آپ یا پشتیبان (Backup) چیست؟

همه ما از اهمیت بک آپ اطلاعات خود و تاثیر این روش در تضمین امنیت فایل های خود مطلع هستیم. اما بک آپ صرفا به فایل های شخصی ما محدود نمی شود و باید در مورد هاست و وبسایت خود حتما یک بک آپ داشته باشیم. در این مطلب در مورد هاست بک آپ و اهمیت آن صحبت خواهیم کرد.

هاست بک آپ چیست؟

فرض کنید که شما قصد دارید از هاست خود یک بک آپ تهیه کنید و فایل های آنرا در یک محل امن قرار دهید. کجا را انتخاب می کنید؟ اگر این فایل ها را بر روی رایانه شخصی خود قرار دهید همچنان در معرض ریسک از دست رفتن اطلاعات قرار دارید. هر فضای دیگری را نیز انتخاب کنید همین مشکل ممکن است به سراغ شما بیاید. همچنین با بالا رفتن حجم اطلاعات سایت عملا این کار غیر ممکن می شود. اپلود این اطلاعات در یک فضای کلاود نیز برای شما هزینه زیادی دارد و دسترسی به این اطلاعات و استفاده از آن می تواند زمانبر و سخت باشد.

هاست بک آپ چیست؟

هاست بک آپ یک هاست مخصوص نگهداری و تهیه منظم پشتیبان از هاست فعلی شما می باشد. شما از این هاست می توانید برای نگهداری اطلاعات حساس خود، تهیه منظم پشتیبان و استفاده از آن در شرایط اضطراری استفاده کنید. هاست backup به شما دسترسی ساده تری می دهد و امکانات زیادی برای ارتباط با انواع سیستم های مدیریت وبسایت مانند هاست با کنترل پنل cpanel در اختیار شما قرار می دهد.

ویژگی های هاست بک آپ

هاست Backup عموما پردازنده ضعیفی دارد و امکان اجرای فایل هایی مانند php را بر روی آنها ندارید. همچنین این پنل نسبت به یک هاست معمولی امکانات کمتر و محدود تری را در اختیار شما قرار می دهد. در این نوع هاست، از هارد دیسک های بسیار با کیفیتی استفاده می شود و همچنین پهنای باند بالایی را در اختیار شما قرار می دهد. شما به سادگی می توانید برای تهیه پشتیبان به صورت منظم از این نوع هاست استفاده کنید.

روش تهیه پشتیبان به صورت خودکار از طریق cpanel

نسخه‌های بک آپ ممکن است به صورت دستی از طریق پنل هاست روی سرور دیگر مانند سرور بک آپ آپلود شوند. یا ممکن است با زمانبندی از طریق پنل سایت یا زمانبندی برای اجرای اسکریپت سفارشی، تهیه‌ی پشتیبان در زمان‌های مورد نظر شما و یا به صورت اتوماتیک تهیه شوند. ماژول مخصوص Backup در کنترل پنل cPanel قابلیت تهیه‌ی پشتیبان و آپلود آن به سرور دیگر از طریق FTP را در اختیار شما قرار می‌دهد.

[تعداد رای: 0 میانگین امتیاز: 0]