021 - 9107 0175

آموزش گام به گام ساخت زیر دامنه (Sub Domain) در Cpanel

یکی از امکانات فوق العاده در Cpanel که در اختیار شما قرار دارد، امکان ساخت زیر دامنه یا ساب دامین (Sub Domain) می باشد. سی پنل این امکان را برای شما قرار داده که به صورت ساده و بدون نیاز به دانش خاص این کار را در عرض چند دقیقه و با چند گام به راحتی انجام دهید. در این مطلب قصد داریم تا نحوه انجام این کار را به صورت گام به گام و جامع به شما آموزش دهیم.

Cpanel چیست و چه کاربردی دارد؟

تصور کنید که یک هاست در اختیار دارید و هم اکنون قصد دارید تا برخی کار ها مانند ساخت فولدر، بکاپ، مدیریت و ادیت فایل و یا تغییر نسخه php را انجام دهید. در صورتی که یک هاست لینوکسی در اختیار داشته باشید، این کار می تواند برای کسی که دانش کافی را ندارد، یک کابوس باشد. البته هاست ویندوز نیز مشکلات خود را دارد و چندان کار ساده ای نیست. اینجاست که Cpanel به کمک شما می آید.

کنترل پنل Cpanel برخی کارهایی که عموما با آنها سر و کار داریم را برای ما راحت تر می کند. این کنترل پنل امکانات را از طریق یک رابط کاربری گرافیکی و تحت وب در اختیار ما قرار می دهد که کار های عمومی تر را به سادگی بدون نیاز به آموزش و یادگیری با صرف زمان کم انجام دهیم.

زیر دامنه یا sub domain چیست؟

فرض کنید یک سایت در اختیار دارید که قصد دارید چندین بخش داشته باشد که کاملا متفاوت از یکدیگر هستند. برای مثال، یک سایت فروشگاهی وردپرس دارید و اکنون قصد دارید بخش وبلاگی را به آن اضافه کنید که با سیستم مدیریت محتوای جوملا مدیریت شود. این عمل با ایجاد پوشه جدید و مدیریت آن، سختی ها و پیچیدگی هایی دارد و از نظر سئو ریسک هایی را به همراه دارد.

به کمک ساب دامین شما می توانید یک سایت مجزا از نظر سئو و با دامین یکسان داشته باشید. تفاوتی که در آدرس این زیر دامنه ایجاد می شود، یک پسوند می باشد که یک نقطه (.) جدا می شود. اگر بخواهیم وب سایت میزبان آنلاین (mizbanonline.com) را مثال بزنیم، اگر یک بخش سرویس ها بخواهیم ایجاد کنیم، آدرس آن به شکل services.mizbanonline.com خواهد بود.

چگونه یک ساب دامین ایجاد کنیم؟

ابتدا وارد کنترل پنل Cpanel می شویم. این کنترل پنل از طریق یک لینک که در ایمیل و یا پنل اصلی هاست در دسترس است که با یک نام کاربری و رمزعبور محافظت می شود. پس از دسترسی به منوی Cpanel، بخش subdomains از قسمت domain را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید.

subdomain در cpanel

در این قسمت شما می توانید برای ساخت sub domain اقدام کنید. در بخش create a subdomain شما باید ۳ بخش را تعیین کنید.

در بخش اول شما باید نام ساب دامین را وارد کنید. برای مثال، در این بخش باید عباراتی مانند blog, services و یا store را وارد کنید. دقت کنید که باید حروف لاتین را استفاده کنید.

در بخش دوم شما باید دامنه ای که قصد دارید روی آن sub domain ایجاد کنید را انتخاب کنید. برای مثال، اگر برای سایت میزبان آنلاین با آدرس mizbanonline.com ساب دامین خود را ایجاد کنید باید عبارت mizbanonline.com را انتخاب کنید. بر روی فلش سمت راست این بخش کلیک کنید تا دامنه های خود را مشاهده کنید.

نکته: در صورتی که هنوز دامنه ای ندارید، آموزش ثبت دامنه در میزبان آنلاین را بخوانید.

فیلد های مورد نیاز برای ساخت زیر دامنه در cpanel

در بخش سوم برای ساخت زیر دامنه شما باید نام پوشه ای که فایل های ساب دامین شما قرار است در آن قرار گیرند، انتخاب کنید. این بخش را نیز شما باید با عبارت لاتین وارد کنید. البته این بخش به صورت خودکار پر می شود و تنها در صورتی که نیاز دارید، آنرا ویرایش کنید. سپس بر روی دکمه Create کلیک کنید.

در صورتی که ساخت زیر دامنه با موفقیت انجام شود، پیغام زیر به شما نمایش داده خواهد شد.

پیغام موفقیت در ایجاد subdomain

[تعداد رای: 0 میانگین امتیاز: 0]