021 - 9107 0175

انتخاب ارائه‌دهنده سرویس کولوکیشن: عواملی که باید مدنظر قرار گیرد

انتخاب ارائه‌دهنده سرویس کولوکیشن

ممکن است قبل از اینکه این مقاله را مطالعه کنید با عبارت  کولوکیشن هاستینگ یا خدمات کولوکیشن روبرو شده باشید و از خود بپرسید که این خدمات شامل چه مواردی است و مفهوم کلی آن چیست؟ در ادامه قصد داریم شما را با مفهوم کلی و انتخاب کولوکیشن و نحوه کار و مزایای آن آشنا کنیم. انتخاب کولوکیشن در واقع یک خدمت از ارائه دهنده دیتاسنتر برای کسب و کار می باشد. بنابراین با توضیحات در بخش های بعد متوجه خواهید شد که آیا این خدمات برای شما یک گزینه مناسب می باشد یا خیر؟ با ما همراه باشید.

کولوکیشن چیست؟

به طور کلی کولوکیشن یک نوع سرویس میزبانی است که در این میزبانی فضایی را برای سخت‌افزار در دیتا سنتر یا از طریق شرکت های هاستینگ اجاره می کنند. می توانید با انتخاب کولوکیشن برای کسب و کار خود به مزایای بسیار بالای آن دست یابید. شما با دیتا سنتر یک مکان اجاره می کنید؛ زیرا دیتاسنتر بسیار امن است و در آن سرور، حافظه و پهنای باند و همینطور تجهیزات در اختیار مشاغل قرار خواهد گرفت. بنابراین با انتخاب کولوکیشن، شرکت‌ها فضایی را برای میزبانی سرورهای خود تهیه و خریداری می ‌کنند که امنیت بالاتری را در آن تجربه خواهند کرد.

شرکت میزبان وظیفه نگهداری از سرور ها را بر عهده دارد. نگهداری از سرور ها شرایط خاصی دارد و باید عوامل و شرایط متفاوت و بسیار مهمی برای حفظ کیفیت سرورها رعایت شود.

بیشتر شرکت های ارائه دهنده سرورهای اختصاصی فضا و زمان کافی برای مدیریت سرورهای خود ندارند. استفاده از یک روش و یک خدمت بسیار عالی برای مراقبت و حفظ امنیت و دانش سرورها بسیار لازم است.

انتخاب کولوکیشن درست در همین زمان نتایج را تغییر می دهد. می‌توان این مورد را یکی از دلایل اصلی استفاده از کولوکیشن ذکر کرد. برای حفظ امنیت سرور باید هزینه کرد و هزینه لازم برای حفظ این امنیت خرید خدمات اختصاصی کولوکیشن می باشد. به کمک این خدمت می ‌توانید سخت افزار و نرم افزار های مورد نیاز خود را بر روی سرور نصب نمایید. در این حالت امنیت بسیار زیادی برای انواع سخت افزار و نرم افزار ها برقرار می شود.

علاوه بر حفظ امنیت سرور ها، خنک‌کنندگی آنها و جلوگیری از ورود گرد و غبار اضافه، سیستم تهویه، کنترل دما و رطوبت در درون این خدمات اختصاصی وجود دارد.

مزایا و معایب کولوکیشن توسط ارائه دهنده

با توجه به انتخاب کولوکیشن در اختیار مشتریان مزایایی بالایی قرار خواهد گرفت که از جمله آن‌ها می‌توان به:

  • اتصال به شبکه پرسرعت به طور ۲۴ ساعته
  • گواهینامه های معتبر
  • صرفه جویی در برق و پهنای باند
  • پایداری طولانی مدت به همراه مقیاس پذیری و انعطاف پذیری
  • تحت نظر اقدامات امنیتی دیتاسنتر
  • پشتیبانی فنی تخصصی اشاره کرد.

بنابراین یک ارائه دهنده خدمات کولوکیشن می تواند با توجه به زیرساخت های موجود و همینطور سخت افزاری سرور را از مشتریان خود بگیرد و آن را از شرکت ها یا ادارات به دیتا سنتر انتقال نماید. استفاده از خدمات کولوکیشن باعث می شود که سازمان ها و ادارات توانایی انحصاری بر مدیریت و رسیدن به اهداف خود را داشته باشند و بر آن تمرکز نمایند. با توجه به این مورد می توان گفت هزینه آی تی کاملا کاهش پیدا خواهد کرد.

مزایای انتخاب کولوکیشن

از جمله مواردی که از مزایای انتخاب کولوکیشن  را در اولویت می گذارد می‌توان به این موارد اشاره کرد:

مخارج سنگینی که به ساخت و نگهداری و بروزرسانی یک تجهیزات محاسبه گر ارتباط دارند را کاهش خواهد داد.

از خطر بلایای طبیعی، حوادثی چون خرابی تجهیزات که می تواند کسب و کار شما را کاملاً متوقف کند و به کسب و کار شما و شهرت شما آسیب برساند.

اما میزبانی و انتخاب کولوکیشن می‌تواند سرور شما را در مقابل این مواردی که به آن اشاره کردیم ایمن کند.

از جمله موارد دیگری که می‌تواند به نفع کسب و کار شما با انتخاب کولوکیشن باشد عبارتند از:

  • مقیاس پذیر برای کمک در توسعه کسب و کار
  • امکانات مطابق با استاندارد طراحی شده برای محیط های محاسبات ابری
  • به صورت ریموت و پشتیبانی فنی در طول شبانه روز
  • ارائه عیب یابی تشخیص فنی حرفه ای، ایزوله سازی و قابل کنترل

امنیت بسیار بالا، پهنای باند بسیار زیاد، کمک گرفتن از تیم پشتیبانی حرفه ای، استفاده از رک با کیفیت بسیار عالی از مهم ترین مزایای استفاده تخصصی از خدمات کولوکیشن است

معایب انتخاب کولوکیشن

با توجه به موارد و مزایایی که از انتخاب کولوکیشن به آن ها اشاره کردیم؛ ممکن است معایبی نیز به همراه داشته باشند. مثلاً فاصله بین دفتر مشتری و تسهیلات دیتاسنتر که باعث می شود هزینه های سفر در صورت نیاز به تماس با تجهیزات سخت افزاری افزایش پیدا کند. آپتایم دلیل دیگر این معایب می باشد که باید آن را حتما در نظر داشته باشید. در بیشتر مواقع ممکن است میزبان کولوکیشن به چندین شبکه متصل و اتصالات اضافی داشته باشد در این صورت قطعی مکرر خواهد داشت و همین مورد  باعث می شود که مشتری با قطعی‌های جدی روبرو شود.

 

عوامل موثر بر هزینه و قیمت خدمات کولوکیشن

این سرویس تخصصی از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه است و از هزینه های بسیار زیاد در آینده جلوگیری می کند.

قیمت خدمات کولوکیشن به منظور میزبانی بر اساس فاکتورهای خاصی مشخص می شود. شما می توانید از فضا، برق شبکه و اینترنت این بخش استفاده کنید.

انتخاب کولوکیشن

نحوه میزبانی کولیکیشن

به طور کلی می‌توان گفت با توجه به خدمات کولوکیشن و تسهیلات آن موجب فضای نگهداری به همراه برق، پهنای باند، سرمایش و امنیت را در اختیار مشتریان می گذارد. بنابراین مشتریان با خیال راحت و آسوده سرورهای سازمان خود را به دیتا سنتر می سپارند. می ‌توان گفت فضای موجود در این دیتاسنترها توسط کابینت، رک، سوئیت اختصاصی یا قفس اجاره داده می شود. البته می‌ توان گفت که برخی از شرکت ‌های هاستینگ نیز این خدمات ذخیره سازی و مدیریت شده را ارائه خواهند داد.

زمانی که یک کسب و کار به یک مرکز کولوکیشن انتقال داده می شود ارائه دهنده یا همان میزبان باید از فضای مناسب در داخل رک به همراه برق و تجهیزات، آدرس های آی پی و پرت های یو پی لینک جهت اتصال به شبکه اطمینان حاصل کند.

به طور کلی خدمات کولوکیشن موجب بهبود بخشیدن به کاهش هزینه های سنگین آپتایم و افزایش کیفیت خدماتی اشاره کرد. بایستی خدمات کولوکیشن به صورت ۲۴ ساعته برای پشتیبانی آی تی فعال باشد. بنابراین می‌توان گفت که ارائه دهنده خدمات کولوکیشن مسئولیت امنیت تاسیسات و نگهداری را بر عهده دارد.

باید ارائه دهنده این خدمات اطمینان حاصل کند که خنک کننده به اندازه کافی است و برق برای سرور شما مهیا می باشد.

شرکت هایی که ردپای جغرافیایی آنها بزرگتر است می توانند در صورت تمایل تجهیزات خودشان را در چندین دیتاسنتر قرار دهند.

نحوه و انتخاب یک ارائه دهنده کولوکیشن

در خصوص ارائه دهنده خدمات کولوکیشن، کانادا و ایالات متحده بسیار پیشرو هستند و هر شرکت هاستینگ دارای امکانات و گزینه های گوناگونی جهت این خدمات می باشند که آنها را در اختیار مشتریان قرار می دهند.

اگر اولویت شما در انتخاب کولوکیشن آپ تایم  و توسعه باشد باید مواردی مثل SLA  را بررسی نمایید.

اما اگر اولویت شما امنیت و انطباق است درخواست خود را جهت گواهی های انطباق بررسی نمایید.

بررسی رتبه بندی دیتاسنتر

در این زمینه دیتاسنترها را می‌ توان به صورت پلکانی بین سطح یک تا چهار رتبه بندی کرد. مثلاً دیتاسنتر با رتبه سطح یک کمترین میزان گنجایش و دیتاسنتری که سطح آن دارای رتبه بندی ۴ می باشد دارای بیشترین ظرفیت گنجایش می باشد. البته توصیه می شود که برای شروع می توانید از دیتاسنتر های دارای رتبه بندی ۳ استفاده کنید و کار خود را استارت بزنید؛ این ارائه دهندگان می توانند نیازهای تجاری شما را رفع نمایند.

ممکن است سوال پیش بیاید که آیا دیتا سنتر می تواند امن باشد؟ با توجه به تدابیر امنیتی باید دیتا سنتر از آن بهره مند باشد از مشخصات فیزیکی یک محل ساختمان گرفته تا دوربین هایی که در اتاق ها نصب می شوند. خصوصیات یک دیتا سنتر این است که مکان و ساختار متناسبی داشته باشد مثلاً اینکه موقعیت جغرافیایی آن پایدار باشد و ساختمان در یک موقعیت جغرافیایی پایدار قرار داشته باشد.

همینطور نکته مهمی که حائز اهمیت می باشد دسترسی راحت به مکان است. باید مکان ساختمان در یک منطقه کم تردد باشد و رفت‌وآمد در آنجا کم صورت بگیرد و پنجره ای از اتاق های دیتا سنتر به سمت بیرون وجود نداشته باشد. همینطور تمامی سیستم های بیرونی باید کاملاً نظارت شده و حصارکشی شوند.

از دیگر خصوصیات دیتا سنتر ایمن، سیستم های امنیتی فیزیکی می باشد؛ یعنی اینکه تمامی ورودی و تاسیسات حیاتی که در خارج از مکان شما می باشد مجهز به زنگ هشدار باشند.

برای ورود حتما از احراز هویت دو مرحله‌ای برخوردار باشند و نظارت آن توسط دوربین‌های NOC صورت بگیرد. فراموش نکنید که این نظارت ها باید در طول روز های سال و بیست و چهار ساعته صورت بگیرد و این سیستم ها باید به طور پیوسته جهت گزارش دهی مداوم آماده باشند. از جمله موارد مورد نیاز برای بررسی شامل: قطع برق AC ، خرابی ژنراتور، نفوذ تشخیص نشت آتش و خرابی یو پی اس می باشند.

چند نمونه جایگزین هاست اشتراکی

 

معیار های انتخاب کولوکیشن

 

سرور مجازی نمونه جایگزینی برای انتخاب کولوکیشن برتر است. سرور مورد اشاره در مدت زمان زیادی امکان جایگزینی برای کولوکیشن را دارد. البته به صورت کامل نمی تواند جایگزین مناسبی برای این مورد باشد.

سرورهای اختصاصی با قابلیت انتخاب هاست مناسب، از دیگر جایگزین های فعال است. سرورهای اختصاصی با پورت ۱۰ می توانند بهترین جایگزین برای انتخاب کولوکیشن باشند.

سرور برتر برای جایگزینی باید دارای پهنای باند مناسب و نرم افزار مانیتورینگ تخصصی باشد. آپ تایم بالا از شرایط و اصول مهم خرید سرور مناسب است.

داشتن یک پشتیبانی حرفه‌ای از عوامل بسیار مهم در خرید سرور است. پس از ثبت خرید نهایی سرور لازم است یک آپ گیری حرفه ای از آن داشته باشید. نکته مهم در این بخش اشاره به هزینه‌های سرور و هاست اشتراکی است.

در مورد هزینه های این دو مورد تفاوت وجود ندارد؛ اما کیفیت سرور نسبت به هاست اشتراکی بسیار بالاتر است. دسترسی اختصاصی و سرور از مزایا و ویژگی های بسیار خاص سرور های مجازی است. بکارگیری ابزارهایی مثل سرور مجازی می تواند امنیت نهایی شبکه شما را تضمین کند.

انتخاب کولوکیشن شرایط سخت و خطرناک یک شبکه و سیستم را تغییر می دهد. به نوعی می توان آن را دشمن هکرهای مجازی دانست.

تفاوت دیتاسنتر و کولوکیشن

به طور کلی می‌ توان گفت که دیتاسنتر یک مرکز هدفمند می باشد که جهت خنک کردن، تامین برق، اتصال زیرساخت های فناوری اطلاعات و ذخیره کاربردی و طراحی شده است. اما کولوکیشن یکی از خدمات مراکز دیتاسنتر محسوب می شود که می توان گفت دیتاسنترها با ارائه این خدمات میزبان سخت افزاری کسب و کار شما یا همان سرور ها خواهند شد.

کلام آخر

با توجه به توضیحاتی که داشتیم اغلب خدمات کولوکیشن توسط شرکت های هاستینگ ارائه خواهد شد که در واقع می توان گفت شرکت های هاستینگ بین مشتریان و دیتا سنتر برای تامین همین نیازهای مشتریان به عنوان واسطه عمل می کنند. ممکن است در مواردی هم به طور مستقیم خدمات از طریق دیتا سنتر برای مشتریان ارائه شود.

نگهداری سرور در محیط کار نیاز به نگهداری بالایی دارد به همین خاطر مثلاً برای تامین سرمایش و کافی جهت جلوگیری از حرارت بالا یا کنترل میزان برق ورودی، جلوگیری از آسیب دیدن سخت افزارها و غیره هزینه های هنگفتی را برای مشاغل در بر خواهد داشت. اما با این وجود شرکت های هاستینگ به شما خدمات و انتخاب کولوکیشن را معرفی خواهند کرد. این خدمات می‌تواند در حفظ و نگهداری از سرور به شما کمک بسیار بالایی بکنند و شما می توانید با پرداخت هزینه ای کم از امنیت سخت افزاری و نرم افزاری سرور خود اطمینان حاصل نمایید.

 

[تعداد رای: 0 میانگین امتیاز: 0]