021 - 9107 0175

کولوکیشن چیست؟ هرآنچه باید درباره Colocation بدانید

کولوکیشن چیست؟ هر آنچه که باید در مورد سرویس کولوکیشن بدانید

اگر تا به حال از خدمات هاستینگ یا میزبانی وب استفاده کرده باشید، احتمالا تا به حال اسم کولوکیشن (Colocation) به گوشتان خورده است. مجموعه هایی که خدمات دیتاسنتر و یا میزبانی وب را ارائه می دهند، خدمات بسیار متنوعی را به کاربران ارائه می دهند. یکی از این خدمات کولوکیشن است. این سرویس، گاها با نام خدمات کولو (Colo) نیز شناخته می شود. در این مطلب قصد داریم تا با این سرویس آشنا شده و از تمام جهات آن را بررسی کنیم.

کولوکیشن (Colocation) چیست؟

فرض کنید که هم اکنون یک سرور اختصاصی به صورت فیزیکی دارید و قصد دارید تا از آن استفاده کنید. استفاده از سرور به همین سادگی نیست و شما باید در کنار آن موارد دیگری مانند رک و پهنای باند و غیره را تهیه کنید. علاوه بر آن، این سرور نیاز به برخی سرویس ها نیز دارد که طبیعتا هر کسی از عهده آنها بر نمی آید.

دیتاسنتر هایی که سرویس کولوکیشن را ارائه می دهند، با این سرویس این کار را برای شما انجام می دهند و در قبال آن، هزینه ای بسیار کمتر از حالتی که خودتان بخواهید هر ماه این سرویس ها را فراهم آورید از شما دریافت می کنند.

کولوکیشن چیست و به چه معناست؟ | میزبان آنلاین

اگر بخواهیم ساده تر کولوکیشن را توضیح دهیم، شما سرور خود را به یک دیتاسنتر می سپارید. دیتاسنتر سرور اختصاصی شما را درون یک رک (Rack) قرار داده و خدماتی مانند تهویه هوا، نگهداری، اختصاص پهنای باند و تامین امنیت را برای سرور شما فراهم می کند.

مطلب پیشنهادی: تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی

استفاده از کولوکیشن در چه موقعی ضروری است؟

اگر یک سرور اختصاصی خریداری کرده اید و تخصص کافی و یا زمان برای نگهداری و رسیدگی به آن را ندارید، سرویس کولوکیشن برای شما فوق العاده است. دیتاسنترها خدماتی از جمله در نظر گرفتن فضای رک، تخصیص پهنای باند، زیرساخت شبکه، انواع خدمات نگهداری، تهویه هوا و امنیت را ارائه می کنند.

این خدمات را در صورتی که قصد داشته باشید خودتان فراهم کنید، زمان و هزینه زیادی را باید صرف آن کنید، درحالیکه مجموعه های ارائه کننده میزبانی وب برای شما این کار را در قبال دریافت هزینه کم انجام می دهند.

استفاده از سرویس کولوکیشن در چه موقعی ضروری است؟

دیتاسنترها، سرور شما را دریافت می کنند و آن را درون فضای رک خود، قرار داده و بابت فضایی که سرور شما اشغال می کند و خدماتی که برای شما فراهم می آورند، هزینه ای را دریافت می کنند.

مزایای استفاده از کولوکیشن چیست؟

استفاده از کولوکیشن برای شرکت‌ها و سازمان‌ها مزایای متعددی دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

قابلیت اطمینان بالا

سالن‌ های کولوکیشن دارای زیرساخت‌ها و فناوری‌های پیشرفته هستند که امکان ارائه خدمات با قابلیت اطمینان بالا را فراهم می‌کنند. این شامل منابع برق پشتیبان، سیستم‌های تهویه مطبوع، دسترسی به اینترنت با پهنای باند بالا و سیستم‌های حفاظت از اطلاعات می‌شود.

امنیت فیزیکی و اطلاعات

سالن‌های کولوکیشن دارای تجهیزات و سیستم‌های امنیتی حرفه‌ای هستند که از دسترسی غیرمجاز، سرقت، حملات سایبری و بروز خطرات دیگر جلوگیری می‌کنند. همچنین، سیاست‌های امنیتی سخت‌گیرانه‌ای برای حفاظت از داده‌ها و اطلاعات شرکت‌ها در سالن‌های colocation به کار گرفته می‌شود.

کاهش هزینه‌ها

استفاده از کولوکیشن به شرکت‌ها امکان می‌دهد هزینه‌های ساخت و نگهداری مراکز داده خود را کاهش دهند. آنها نیازی به ساخت و تجهیز ساختمان‌های مجزا، خرید تجهیزات و اجاره فضاهای بزرگ ندارند. همچنین، هزینه‌های عملیاتی مانند برق، خنک کننده و نگهداری را می‌توان کاهش داد.

قابلیت مقیاس‌پذیری

کولوکیشن امکان مقیاس‌پذیری را به شرکت‌ها می‌دهد. در صورت نیاز به افزایش ظرفیت، شرکت‌ها می‌توانند به راحتی تجهیزات جدید را به سالن کولوکیشن اضافه کرده و تنظیمات مورد نیاز را اعمال کنند.

اتصال به شبکه‌های بزرگ

با استفاده از کولوکیشن، شرکت‌ها به شبکه‌های بزرگ و مرکزهای تبادل اطلاعات متصل می‌شوند. این ارتباط به شرکت‌ها امکان می‌دهد داده‌ها را با سرعت بالا انتقال دهند و به خدمات و برنامه‌های آنلاین دسترسی داشته باشند.

مزایای استفاده از colocation در قبال هزینه کولوکیشن

دیتاسنترها چه خدماتی را برای سرور شما فراهم می کنند؟

هر شرکت هاستینگ که سرویس کولوکیشن را ارائه می کند، خدمات متفاوت با کیفیت متفاوتی را ارائه می کند، اما به صورت کلی از مهم ترین مواردی که ارائه می شوند می‌توان به خدمات زیر اشاره کرد:

فضای رک (Rack)

رک یک فضا برای قرار گیری تجهیزات شبکه مانند سرور، سوئیچ، روتر و فایروال است. محفظه رک یک فضای مطمئن برای نگهداری تجهیزات و جلوگیری از مشکلاتی مانند عدم گردش صحیح هوا، اتصال برق و دیگر صدمات احتمالی جلوگیری می کند.

امنیت

سرور هایی که درون یک شرکت شخصی نگهداری می شوند، بیشتر از هر چیزی در معرض خطر هستند. از جمله این خطرات می توان به صدمات فیزیکی، دسترسی همگانی، عدم رعایت استاندارد ها مانند نگهداری و تهویه هوا اشاره کرد. دیتاسنتر ها با خدمات کولوکیشن خود این استاندارد ها را برای سرور ها رعایت می کنند.

آپ تایم

یکی از معیار های مهم یک سرور، زمان آپ تایم یا در دسترس بودن آن است. سروری که دائما خارج از دسترس باشد و قادر به سرویس دهی نداشته باشد، سرور قابل اطمینانی نخواهد بود.

پشتیبانی

هنگامی که سرور شما در دست خودتان باشد، در صورتی که مشکلی متوجه سرور باشد، کسی نمی تواند به شما کمک کند. متخصصان فنی در مراکز دیتاسنتر ها می توانند به ما مشاوره دهند، مشکلات شما را حل کنند و به شما کمک کنند. این مسئله به رضایت مشتریان شما نیز کمک می کند.

پهنای باند

سرور برای اینکه به غیر از شبکه LAN در دسترس باشد، باید دسترسی به اینترنت با پهنای باند مشخصی داشته باشد. فراهم کردن پهنای باند مورد نیاز و قابل قبول کار ساده ای نیست. سرویس کولوکیشن شامل فراهم کردن پهنای باند برای سرور شما نیز می شود.

خدمات فنی

سرور حتی اگر از بهترین نوع آن و بالاترین کیفیت باشد، در نهایت خرابی به سراغ آن خواهد آمد. شما با دریافت سرویس کولوکیشن می توانید از انواع خدمات فنی مثل سرویس های دوره ای، تعویض قطعات سخت افزاری و دیگر خدمات مانند بکاپ های دوره ای بهره مند شوید.

برق رسانی

یکی از حساس ترین مسائل در نگهداری از سرور تامین برق آن است. سرور یک دستگاه حساس است و نوسان برق می تواند تاثیرات مخرب و پر هزینه ای بر روی دست شما بگذارد. نگهداری سرور در دیتاسنتر این ریسک را به صفر می رساند.

خدمات دیتاسنتر ها در قبال سرویس کولوکیشن

چه معیار هایی برای انتخاب دیتاسنتر برای خدمات Co-location باید مورد توجه قرار گیرد؟

توسعه پذیری – یکی از مواردی که باید به آن دقت شود، توسعه پذیری دیتاسنتری است که قصد دارید سرور خود را به آنها بسپارید. هنگامی که شما سرور خود را درون یک دیتاسنتر قرار می دهید، قطعا آن سرور اخرین نخواهد بود و با پر شدن آن، باید بتوانید سرور اضافه کنید. اگر این قابلیت را نداشته باشید، محدودیت های زیادی متوجه شما خواهد شد.

امنیت – امنیت محیط دیتاسنتر تضمین کننده امنیت سرور شماست. امنیت این محیط به ۳ عامل امنیت فیزیکی، امنیت ساختاری و امنیت سایبری بستگی دارد. حتما دقت کنید که دیتاسنتر شما در هر سه زمینه به صورت مطلوب عمل کرده باشد.

معیار های انتخاب دیتاسنتر برای خدمات کولوکیشن

چه مجموعه ای برای دریافت سرویس کولوکیشن مناسب است؟

مجموعه میزبان آنلاین یکی از بهترین مجموعه ها برای خرید سرویس کولوکیشن می باشد. این مجموعه با ارائه انواع سرویس های هاست و با بهره مندی از دیتاسنتر اختصاصی، این قابلیت را فراهم آورده است که شما بتوانید این سرویس را با با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت در سریع ترین زمان ممکن دریافت کنید.

[تعداد رای: 0 میانگین امتیاز: 0]