021 - 9107 0175

مقایسه وردپرس با جوملا – کدام بهتر است؟

مقایسه وردپرس با جوملا - کدام بهتر است؟

اگر قصد داشته باشید تا یک وبسایت با استفاده از سیستم مدیریت محتوا (CMS) بسازید، با گزینه های مختلفی برای انتخاب از بین CMS های مختلف رو به رو خواهید شد. هر کدام از این سیستم ها، توانایی ها و قابلیت های خوبی دارند و ویژگی های جالبی را در اختیار مدیران سایت قرار می دهند. از معروف ترین این سیستم های مدیریت محتوا می توانیم به وردپرس و جوملا اشاره کنیم. در این مطلب، ابتدا قصد داریم بطور مختصر درباره سیستم های مدیریت محتوا صحبت کنیم، سپس به مقایسه وردپرس و جوملا بپردازیم.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم مدیریت محتوا که اغلب به اختصار CMS نامیده می شود، نرم افزاری است که به کاربران کمک می کند تا بدون نیاز به دانش فنی تخصصی، محتوا را در یک وب سایت ایجاد، مدیریت و اصلاح کنند.

به زبان ساده‌تر، سیستم مدیریت محتوا ابزاری است که به شما کمک می‌کند بدون نیاز به نوشتن همه کدها (یا حتی نحوه کدنویسی) یک وبسایت را بسازید.

کدام CMS بیشتر استفاده می شود؟

یکی از فاکتور هایی که برای انتخاب هر چیزی برای استفاده و یا خرید می تواند بسیار اهمیت داشته باشد، محبوبیت آن است. طبیعتا محصولی که فروش بیشتری داشته و یا نرم افزاری که کاربران بیشتری دارد، احتمالا حرف های بیشتری برای گفتن دارد. اگر بخواهیم مقایسه وردپرس با جوملا را از دیدگاه محبوبیت آنها بررسی کنیم، وردپرس برنده قطعی این رقابت است.

امروزه ۳۰ درصد وبسایت های کل دنیا با وردپرس ساخته شده، درحالیکه جوملا تنها سهمی در حدود ۳ درصد را به خود اختصاص داده است. البته این موضوع همیشه نمایانگر بهترین بودن نیست، اما حداقل می دانیم محبوبیت بیشتر، آپدیت های منظم و افزونه های بیشتر و کاربردی تر را به همراه خواهد داشت. در جدول زیر می توانید میزان استفاده از وردپرس و جوملا و دیگر سیستم های مدیریت محتوا را ببینید.

گزارش استفاده از CMS های محبوب در مارس ۲۰۱۹

 

مقایسه وردپرس با جوملا

میزان بهینه بودن برای موتور های جستجو (SEO friendly)

اگر بخواهیم میزان بهینه بودن برای سئو را برای وردپرس و جوملا بررسی کنیم، باید برای هر دو، افزونه های سئو را انتخاب کنیم تا امکانات مورد نظر ما را فراهم کنند. برای این منظور، برای وردپرس ما پلاگین Yoast Seo و برای جوملا پلاگین EFSEO را در نظر گرفتیم که هر دو از بهترین پلاگین های سئو برای وردپرس و جوملا هستند.

از نظر امکانات، هر دو پلاگین به خوبی عمل می کنند و امکانات زیادی را در اختیار کاربر قرار می دهند. اصول طراحی پلاگین yoast seo برای آنالیز مطالب، سه چراغ قرمز، نارنجی و سبز است که تا حدودی شبیه چراغ راهنماییست. اگر بخواهیم مقایسه دقیقی بین این دو پلاگین داشته باشیم، هر دو امکانات مهم را فراهم کرده و نیاز های اولیه و پر استفاده را فراهم می کنند، اما Yoast Seo کمی امکانات بیشتری برای کاربران فراهم می کند که قابلیت شخصی سازی بیشتری دارد.

مقایسه سئوی جوملا و وردپرس

مقایسه سرعت وردپرس با جوملا

سرعت یکی از فاکتور های بسیار مهم برای موتور های جستجو و همچنین نرخ پرش کاربران (Bounce Rate) به شمار می رود. از این رو، هنگام انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا حتما باید آنرا در نظر داشته باشید. البته این فاکتور به عوامل زیادی مانند افزونه های مورد استفاده و طراحی صفحات بستگی دارد. در مبحث سرعت بارگزاری صفحات جوملا کمی بهتر از وردپرس عمل می کند. بطور کلی، وردپرس از منابع هاست بیشتر استفاده می کند و بهینه سازی های بیشتری نیز لازم دارد. برای بهینه سازی، نصب و راه اندازی افزونه WP Rocket می تواند نقش زیادی در بالا بردن سرعت داشته باشد. البته استفاده از هاست وردپرس که به صورت اختصاصی برای میزبانی سایت وردپرسی بهینه شده باشد تاثیر بسیار زیادی بر روی سرعت اجرا دارد.

 

قابلیت های شخصی سازی

قطعا اینکه بتوانید آنچه را که در ذهن دارید پیاده سازی کنید، بسیار مهم است. امکانات شخصی سازی و تغییرات یکی از فاکتور هایی است که وردپرس را از جوملا متمایز می سازد. وردپرس به دلیل محبوبیت بالای خود، افزونه های بسیار زیادی برای شخصی سازی و تغییرات فراهم می کند. علاوه بر افزونه، پوسته های متنوع با کاربرد های مختلفی وجود دارد که دست شما را برای ساخت وبسایت مورد نظرتان باز می گذارد. از این رو، برنده این قسمت وردپرس است.

مقایسه قابلیت های شخصی سازی وردپرس با جوملا

نتیجه گیری

بطور کلی، اگر بخواهیم مقایسه وردپرس با جوملا را مانند یک رقابت ببینیم که تنها یک برنده دارد، به احتمال زیاد وردپرس با اختلاف قابل توجهی این رقابت را برده است. اما این بدان معنا نیست که حتما برای نیاز شما نیز وردپرس بهترین است. در بحث سرعت و امنیت جوملا عملکرد بهتری دارد و انتخاب نهایی بستگی زیادی به نیاز شما دارد.

[تعداد رای: 0 میانگین امتیاز: 0]