021 - 9107 0175

Node.js چیست و چه کاربردی دارد؟

node.js چیست؟

جاوا اسکریپت زبانی است که می توان یک بار کد آن را نوشته و آن را در هر جایی استفاده کنید. در ابتدا جاوا اسکریپت فقط با مرورگرها در تعامل بود و از آن برای ایجاد تغییرات در صفحات وب استفاده می شد. پس از گذشت مدتی جاوا اسکریپت به سمت سرور نیز گسترش یافت در وب سرور ها از آن استفاده شد و امکان تولید صفحات وب در سرور ها را ایجاد کرد ولی استفاده از آن برای پروژه های عظیم کار سختی بود. این وضعیت زمانی تغییر کرد که Node.js به بازار عرضه شد.

Node.Js چیست؟

Node.js یک پلتفرم اجرای جاوا اسکریپت در سمت سرور و بر پایه موتور جاوا اسکریپت V8 گوگل کروم می باشد که در سال ۲۰۰۹ میلادی توسط رایان دال (Ryan Dahl) ایجاد شده است. هدف این پلتفرم این است که برنامه نویس ها بتوانند علاوه بر اجرای کد های جاوا اسکریپت در داخل مرورگر، آن ها را سمت سرور نیز اجرا کنند.

همچنین این پلتفرم، قادر است سرعت اجرای برنامه تحت وب را افزایش دهد و باعث سهولت در ایجاد و مقیاس پذیری برنامه های تحت شبکه ‌شود. Node.js از یک مدل I/O رویداد محور (Event-driven) و مسدود نشونده استفاده می کند که باعث کاهش فشار روی سرور و افزایش کارایی می شود و همچنین دارای کتابخانه ای عظیم از ماژول های جاوا اسکریپت می باشد.

Node.Js چیست؟

Node.Js چه کاربردی دارد؟

Node.js یک محیط اجرایی جاوااسکریپت مبتنی بر سمت سرور است که به شما این امکان را می‌دهد تا اپلیکیشن‌های وب را با استفاده از جاوااسکریپت ایجاد کنید. در این محیط اجرایی، کد جاوااسکریپت شما به عنوان یک فرآیند در سمت سرور اجرا می‌شود، به جای اینکه در مرورگر کاربر اجرا شود.

Node.js به شما امکان می‌دهد تا برنامه‌های وب سریع، قابل مقیاس و بدون نیاز به استفاده از محیط‌های دیگری مانند Apache را پیاده‌سازی کنید. از دیگر کاربردهای Node.js می‌توان به پیاده‌سازی سرورهای شبکه، پردازش داده‌های بزرگ، ساخت ابزارهای توسعه و ایجاد برنامه‌های کاربردی دسکتاپ اشاره کرد.

همچنین، Node.js به دلیل استفاده از فرآیند‌های غیربلاک‌کننده و نحوه پردازش داده‌ها به صورت رویدادگری، برای برنامه‌نویسان جذاب است که به دنبال پردازش وب‌سایت‌های پویا و بدون نیاز به انتظار برای دریافت پاسخ هستند.

بیشتر بخوانید: کاربرد های سرور مجازی ایران

کاربرد node js

چرا باید از Node.js اسفاده کنیم؟

۱- پلفرم Node.js محدود به هیچ مرورگری نیست و همچنین قابل اجرا در سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و Mac می باشد.

۲- چون بر اساس موتور V8 گوگل کروم پیاده سازی شده است دارای سرعت بالا دراجرای کدها می باشد. در زمان بار اضافی سرور مثلا حملات DDoS دارای امنیت بالایی است.

۳- زمان پاسخگویی در Node.js با توجه به این که هیچ پردازش مربوط به I/O سایر پردازش ها را متوقف نمی کند، پایین است.

۴- هیچ داده ای بافر نمی شود و تمام داده ها بصورت تکه تکه منتشر می شوند.

۵- دارای کابخانه ای جامع و همچنین جامعه برنامه نویسان بزرگ می باشد.

 

چه زمانی از Node.js استفاده نکنیم؟

استفاده از Node.js برای توسعه برنامه‌های وب می‌تواند در بسیاری از موارد مفید واقع شود، اما در برخی شرایط ممکن است مناسب نباشد. به طور کلی، اگر نیاز شما به پردازش محاسباتی سنگین و یا دسترسی به منابع سخت‌افزاری خاصی مانند پایگاه داده‌های بزرگ و محیط‌های دیگر است، استفاده از Node.js به تنهایی ممکن است کافی نباشد.

همچنین، اگر برنامه‌ی شما نیاز به پردازش موازی بالا یا کار با فایل‌های بسیار بزرگ دارد، Node.js نمی‌تواند بهترین گزینه باشد.

همچنین، اگر برنامه‌ی شما نیاز به پردازش همزمان بسیار زیاد دارد، باید مطمئن شوید که کتابخانه‌هایی که برای این کار استفاده می‌کنید، مناسب هستند و برنامه‌ی شما در بارگذاری بالا به مشکل نخورد.

 

چه شرکت های بزرگی از این پلتفرم استفاده می کنند؟

شرکت های بزرگی همچون Microsoft, Google, Yahoo, LinkedIn, eBay, PayPal و Walmart که همگی آن ها به نحوی از Node.js در کار خود بهره می گیرند.

 

 

[تعداد رای: 1 میانگین امتیاز: 5]