021 - 9107 0175

DDNS چیست و چگونه کار می کند؟ مزایا و کاربرد آن

DDNS چیست و چگونه کار می کند؟ مزایا و کاربرد آن

DDNS که بیشتر با نام Dynamic DNS شناخته می شود، یک روش خودکار برای به روز رسانی نام سرور (name server) است. این می تواند به صورت پویا رکوردهای DNS را بدون نیاز به دخالت انسان به روز کند. هنگامی که میزبان آدرس IP خود را تغییر داده است، برای به روز رسانی رکوردهای A و AAAA بسیار مفید است.

Dns پویا یا DDNS (DNS Dynamic) چیست؟

این وضعیت را تصور کنید که شما یک سرور در دفتر خود دارید و خدماتی را به کارمندان خود ارائه می دهید. شما از یک اینترنت استاندارد و از یک ISP معمولی (ارائه دهنده خدمات اینترنتی) استفاده می کنید. شما یک آدرس IP موقت دریافت می‌کنید که می‌تواند دفعه بعدی که متصل می‌ شوید، تغییر پیدا کند و یا بعد از مدتی به‌طور خودکار تغییر می‌کند. برای ارائه خدمات، ۳ گزینه دارید:

  • یک آدرس IP ثابت خریداری کنید که می تواند گران باشد.
  • هر بار که آدرس IP تغییر می کند به صورت دستی تغییر دهید.
  • به‌روزرسانی خودکار آدرس‌های IP – Dynamic DNS یا DDNS

DDNS سرویسی است که به‌طور خودکار و دوره‌ای رکوردهای A (IPv4) یا AAAA (IPv6) DNS شما را هنگام تغییر آدرس IP به‌روزرسانی می‌کند. این تغییرات IP توسط ارائه دهنده اینترنت شما انجام می شود. با DDNS نیازی نیست نگران تغییرات آدرس های IP باشید!

Dns پویا یا DDNS (DNS Dynamic) چیست؟

DDNS چگونه کار می کند؟

DDNS به روش زیر کار می کند: سرویس گیرنده DDNS آدرس IP را برای تغییرات نظارت می کند. هنگامی که آدرس تغییر می کند (که در صورت داشتن یک آدرس IP پویا تغییر می کند)، سرویس DDNS (یا Dynamic DNS) آدرس IP جدید شما را به روز می کند. بیایید به همان مثال قبلی برگردیم، شما صاحب یک سرور هستید، به اینترنت متصل هستید و می خواهید سرویس را از آن به اشتراک بگذارید.

سرور در یک شبکه داخلی قرار داشته، IP داخلی آن از طریق DHCP تنظیم شده و ارتباط آن از طریق NAT برقرار شده است. برای این که سرویس موجود روی سرور را به صورت خارجی و در بستر اینترنت در دسترس قرار دهیم، باید انتقال پورت (Port Forwarding) انجام دهیم و پورت خارجی (External Port) و آدرس IP خارجی (External IP) را دریافت کنیم. اکنون سرویسی که می خواهید به اشتراک بگذارید با IP خارجی و پورت تنظیم شده قابل مشاهده است و افراد می توانند از طریق اینترنت از آن استفاده کنند. مشکل زمانی ایجاد می شود که این IP تغییر کند.

ابتدا باید در یک ارائه دهنده Dynamic DNS مانند ما ثبت نام کنید و یک نرم افزار مشتری روی سرور خود راه اندازی کنید. در تنظیمات Dynamic DNS یک نام ثابت به این سرور می دهید. IPex را قرار دهید و باید به NAT بگوییم که به طور خودکار آن را به روز کند و داده ها را به سرور DNS ارسال کند. در داخل تنظیمات NAT، داده ها را از ارائه دهنده سرویس Dynamic DNS خود (حساب و رمز عبور ما) قرار می دهیم. حالا همه چیز آماده است.

عملکرد DDNS - سرور DDNS چگونه کار می کند؟

چرا مفید است؟

این راهکار می تواند برای افرادی که می خواهند وب سایت خود را میزبانی کنند، به دوربین های مدار بسته، VPN، برنامه یا سرور بازی از رایانه خانگی خود دسترسی داشته باشند بسیار مفید باشد. ارزانتر از داشتن یک IP عمومی استاتیک است و با تنظیم DDNS، هر زمان که IP شما به صورت دستی تغییر کند، نیازی به به روز رسانی تمام رکورد های خود نخواهید داشت. همچنین، آدرس IP ثابت همیشه یک گزینه نیست. بستگی به ارائه دهنده اینترنت شما دارد.

DDNS یک گزینه بسیار انعطاف پذیر است. روشی که Dynamic DNS به دستگاه متصل امکان اطلاع رسانی به سرورهای DNS را برای به روز رسانی خودکار، در کنار پیکربندی فعال DNS، آدرس های IP، نام های میزبان پیکربندی شده و برخی اطلاعات دیگر می دهد. این امر نیاز مدیری را که باید تغییرات را انجام دهد، کاهش می دهد.

چه مزایایی دارد؟

همانطور که می بینید DDNS یک راه حل بسیار راحت است و مزایای مختلفی دارد، اما اصلی ترین آنها موارد زیر است:

دسترسی – شما می توانید به راحتی و بدون نگرانی به وب سایت یا سرور خود دسترسی داشته باشید. IP تغییر خواهد کرد، اما این کار هیچ یک از فعالیت های شما را متوقف نمی کند.

عملی بودن – شما نیازی به مدیر شبکه ندارید که تنظیمات شما را بررسی و پیکربندی مجدد کند.

اقتصادی – DDNS آن را ارزان تر می کند. در صورتی که آدرس های زیادی داشته باشید، تداخل آدرس IP نخواهید داشت و همزمان از آنها استفاده می شود.

مزایا و کاربرد DDNS

 

شباهت و تفاوت DNS و DDNS در چیست؟

نقطه اشتراک این دو سیستم، به راحتی کار کاربران بر میگردد. هر دو سیستم، این هدف را دنبال می کنند که کاربر مجبور نباشد مقدار عددی IP را برای هر سایتی به خاطر بسپارد. طبیعتا، به یاد داشتن نام سایت، بسیار ساده تر از به خاطر آوردن یک رشته اعداد است. علاوه بر آن، هر دو سیستم از پروتکل TCP/IP استفاده می کنند.

تفاوت DNS و DDNS تنها در تغییر آی پی است. اگر شما یک سرور داشته باشید که دائما DNS های آن تغییر می کند، باید از DNS پویا استفاده کنید. با استفاده از این سیستم، ششما می توانید به یک وب سرور، بدون اینکه مشکلی با تغییر دائمی DNS داسته باشید، متصل شوید.

 

 

 

[تعداد رای: 0 میانگین امتیاز: 0]