021 - 9107 0175

فایروال ابری (Cloud Firewall) چیست و چه مزیتی دارد؟

فایروال ابری (Cloud Firewall) چیست

فایروال یک محصول امنیتی است که عملکرد اصلی آن فیلتر کردن ترافیک غیرمجاز و مخرب است و بین شبکه‌های قابل اعتماد و نامعتبر مانند شبکه‌های خصوصی و اینترنت اجرا می‌شود. این فایروال ها شبکه مخرب را مسدود می کنند و فقط به ترافیک مجاز اجازه می دهند که آنها را دور بزند، این از طریق مجموعه قوانینی که توسط مدیران پیکربندی شده است مشخص می شود. در این مطلب قصد داریم تا با فایروال ابری، کاربرد و انواع آن آشنا شویم.

فایروال ابری

فایروال ابری چیزی نیست جز فایروالی که در فضای ابری مستقر شده است و این فایروال های ابری یک مانع مجازی تشکیل می دهند که برای جلوگیری از ترافیک شبکه های مخرب در فضای ابری، مانند فایروال های سنتی عمل می کنند، اما تنها تفاوت این است که فایروال ابری در یک پلت فرم ابری میزبانی می شود.

فایروال های ابری به عنوان یک محصول امنیتی عمل می کند که به عنوان یک سپر عمل می کند و از ترافیک غیرمجاز شبکه محافظت می کند و این محافظت برای اجزای مختلف ابری مانند CRM Cloud، Cloud Database، Email Cloud ارائه می شود.

چرا به فایروال ابری نیاز داریم؟

Cloud Firewall برای تامین امنیت در برابر ترافیک شبکه مخرب و ناخواسته بسیار ضروری است. ابر منبعی از فضای مجازی است که بسیاری از داده‌های حیاتی متعلق به شرکت‌ها را ذخیره می‌کند و نیاز زیادی به مکانیزم امنیتی برای محافظت از آن وجود دارد و فایروال‌ها در زیرساخت‌های فیزیکی داخلی موفق بوده‌اند.
Cloud Providers محیط های فایروال قوی را برای فضاهای کاری مجازی مثل هاست وبسایت نیز پیکربندی کرده اند.

این فایروال‌ های ابری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند حملات سایبری علیه فضای کاری ابر مجازی را مسدود کنند و امنیت ۲۴ ساعته را برای اجزای ابر فراهم کنند، می‌توان فرض کرد که اینها همان محافظ‌ هایی هستند که از بانک‌ها و این فضاهای کاری مجازی محافظت می‌کنند. یعنی سرورهای ابری را می توان به عنوان دارایی بانک در نظر گرفت.

مطلب پیشنهادی: backdoor های یونیکد در وردپرس چیست؟

انواع فایروال ابری

فایروال های ابری به طور گسترده به دو نوع تقسیم می شوند:

  • فایروال های نسل بعدی (NGFW)
  • فایروال های SaaS

این موارد به شرح زیر توضیح داده شده است.

۱٫ فایروال های نسل بعدی (NGFW)

اینها سرویس Cloud Firewall هستند که قرار است در یک مرکز داده با هدف حفاظت از سرورهای سازمان، Infrastructure-As-a-Service یا Platform-as-a-Service مدل مستقر شوند. در این مدل ها، نرم افزار فایروال ابری مستقر شده و از ترافیک شبکه در عملیات ابری محافظت می کند.

۲٫ فایروال های SaaS

این نوع فایروال ها به گونه ای پیکربندی شده اند که وظیفه اصلی آنها ایمن سازی شبکه فضای مجازی همانند فایروال های سنتی است اما تنها تفاوت آنها در فضای ابری میزبانی می شود. اینها نام ها و انواع مختلفی دارند مانند:

امنیت به عنوان یک سرویس

این یک مدل کسب‌وکار است که در صنعت فناوری اطلاعات استفاده می‌شود که در آن مسئولیت ارائه خدمات امنیتی توسط ارائه‌دهنده خدمات انجام می‌شود، یعنی هر شرکت مشاور شخص ثالثی که مشتریان به صورت ماهانه یا سالانه بر اساس نیاز خود مشترک آن هستند.

SECaas

امنیت اینترنت را برای کاربران فراهم می کند و از حملات سایبری و تهدیدهایی مانند DDOS محافظت می کند که دائماً نقاط دسترسی را برای به خطر انداختن وب سایت ها بررسی می کند.

نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS)

Software-as-a-Service یک مدل ارائه کسب و کار در فناوری اطلاعات است که در آن نرم افزار به صورت مرکزی میزبانی می شود و کاربران از طریق مجوز معتبر از آن استفاده می کنند، به طور کلی SaaS عمدتاً در رایانش ابری در نظر گرفته می شود و این برنامه های SaaS توسط کاربران از طریق یک کلاینت نازک قابل دسترسی هستند. مانند وب ممکن است شامل انواع مختلفی از نرم افزارها مانند نرم افزار آفیس، نرم افزار CAD، نرم افزار توسعه، نرم افزار گیمیفیکیشن، نرم افزار بانکی و غیره باشد.

فایروال به عنوان سرویس (FWaaS)

فایروال به عنوان سرویس به اکوسیستم فایروال ابری میزبانی شده روی سرورهای ابری، که قابلیت لایه ۷ را در مدیریت دسترسی، مدیریت هویت، فیلتر کردن URL ها، محافظت از تهدیدات پیشرفته، امنیت DNS، سیستم های پیشگیری از نفوذ، امنیت DNS ارائه می دهد. FWaaS سازمان ها را قادر می سازد با
۱٫ ساده سازی زیرساخت فناوری اطلاعات آنها
۲٫ مدیریت متمرکز از یک کنسول، چالش های موجود در مدیریت پچ را از بین می برد
۳٫ مدیریت سیاست
۴٫ هماهنگ کردن پنجره های خاموشی در سراسر سازمان که در آن کاربران هماهنگ شده اند.

کار با فایروال ابری

عملکرد یک فایروال ابری شبیه به فایروال سنتی است و تنها تفاوت آن در میزبانی فایروال ابری در محیط ابری است. این فایروال‌های ابری مانند فایروال‌های اسکن بسته عمل می‌کنند که در آن داده‌های دریافتی را قبل از ورود به شبکه که شامل ارزیابی اتصالات فعال شبکه ابری می‌شود، فیلتر می‌کنند، بر اساس این اتصالات، فایروال تصمیم می‌گیرد که کدام بسته‌ها ایمن هستند و می‌توان از آنها عبور کرد. از این رو یک فایروال ابر معمولی عملکردهای زیر را انجام می دهد:

بیشتر بخوانید: مقایسه سرور مجازی لینوکس و ویدوز

فیلتر کردن بسته ها

به مقادیر کم داده در یک شبکه بسته می گویند. این بسته ها قبل از دور زدن فایروال که در آن بسته ها در برابر برخی تهدیدات اسکن می شوند، در معرض گروه خاصی از فیلترها قرار می گیرند، اگر با این تهدیدات مطابقت داشته باشند، فایروال آنها را از ورود به شبکه مسدود می کند.

سرویس پروکسی

این سرویس‌های پراکسی از اتصال مستقیم بین دستگاه مشتری و بسته‌های ورودی جلوگیری می‌کنند و در نتیجه از منطقه شبکه در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت می‌کنند.

بازبینی سطح بندی شده

فایروال های ابری همچنین بازرسی حالت بسته های داده های ورودی را انجام می دهند که در آن این فایروال ها برخی از خط مشی ها را بین مبدا و مقصد بررسی می کنند تا یک جلسه بین آنها برقرار شود، اگر خط مشی های مورد نیاز بین مبدا و مقصد نباشد، دسترسی فراهم نخواهد شد. کاربران باید سیاست های جدیدی را برای خود ثبت کنند.

Cloud Firewall

مزایای فایروال ابری

استقرار و مقیاس پذیری

این نوع فایروال به آسانی قابل مقیاس‌سازی و استقرار با ماهیت نرم‌افزاری خود هستند، این فایروال‌ها در مقایسه با فایروال‌های سنتی برای استقرار در فضای ابری زمان بسیار کمی می‌برند و باعث اختلالات کمتری در تجارت می‌شوند و نگهداری آنها بسیار آسان است. برخلاف فایروال‌های سنتی، این فایروال‌ها با افزایش پهنای باند مقیاس نامحدودی دارند، FWaas برای حفظ برابری تنظیم می‌شود، بنابراین کسب‌وکارها نیازی به نگرانی در مورد اندازه ترافیک در شبکه ندارند.

مدیریت دسترسی و احراز هویت

فایروال‌های ابری برای فیلتر کردن ترافیک از منابع متعدد بین مستاجران مختلف و پارتیشن‌های شبکه طراحی شده‌اند، از این رو می‌توانند به راحتی ربات و انسان را تشخیص دهند، بنابراین از حملات ربات‌ها جلوگیری می‌کنند، آنها کنترل مدیریت دسترسی و احراز هویت را برای اطمینان از کنترل گرانول روی سرورهای ابری در دست دارند.

به روز رسانی

فایروال‌ها با به‌روزرسانی‌های خودکار بی‌درنگ طراحی شده‌اند که در برابر سیستم‌های فیلترینگ تهدید پیشرفته فعال در فایروال‌ها محافظت می‌کنند.

دسترسی

فایروال های مبتنی بر ابر ۲۴/۷ در دسترس هستند که با فایروال های سنتی امکان پذیر نیست زیرا Cloud Firewall دارای افزونگی های داخلی هستند (برق، HVAC، شبکه) از این رو آنها برای هر نوع حادثه ای در طول روز آماده هستند.

معایب

فایروال‌های مبتنی بر ابر واقعاً نمی‌دانند بازدیدکننده کیست، بسته‌ها را بر اساس خط‌ مشی‌ های ایجاد شده در رجیستری فایروال اسکن می‌کنند و اگر مهاجم موفق به ایجاد یک کپی جعلی از سیاست‌ های موجود شده باشد، به راحتی می‌تواند فایروال را دور زده و از آن عبور کند.
فایروال های مبتنی بر فضای ابری فاقد درک درستی از نحوه عملکرد یک سایت، شرایط مبتنی بر نرم افزار، کاربران احراز هویت شده و مجوزهای مورد نیاز نیستند.
از آنجایی که این فایروال‌ها موارد استفاده عمومی را دنبال می‌کنند، ممکن است در شناسایی آسیب‌پذیری‌ هایی که مخصوص نرم‌افزار هستند، مانند آسیب‌پذیری‌ های پلاگین، شکست بخورند.
سایت‌ های پشت این نوع فایروال به ارائه‌دهنده خدمات فایروال وابسته هستند، اگر سرویس از کار بیفتد، احتمال قطعی در شبکه ابری وجود دارد.

[تعداد رای: 0 میانگین امتیاز: 0]