021 - 9107 0175

AMP چیست؟

AMP چیست؟

اگر تا حالا با گوشی موبایل در اینترنت به دنبال موضوعی گشته باشید حتما با AMP مواجه شده اید. AMP یا Accelerated Mobile Pages فریم ورک متن باز (open source) است که توسط گوگل با هدف اینترنت سریع تر و راحت تر برای موبایل ساخته شده است. در واقع روشی است که گوگل برای مقالات سریع فیسبوک ارائه کرده است، بدین صورت که پلتفرمی در اختیار شرکت ها می گذارد تا امکان خواندن سریع مقالات بدون نیاز به خارج شدن از فیسبوک را فراهم کند اگرچه به مرور زمان تبدیل به یک فریم ورک قدرتمند شده که قابلیت تحویل فوری مطلب از روی نتایج جستجو را امکان پذیر کرده است.

AMP Icon

 

 

AMP چگونه کار می کند؟

این فریم ورک درای ۳ مؤلفه اصلی است:

۱- AMP HTML: می توان آن را یک نسخه تضعیف شده از HTML دانست. اکثر تگ های HTML در این فریم ورک نیز به کار می روند. بعضی تگ های HTML قابل استفاده نیستند مانند فرم ها و باید به فرمت AMP نوشته شوند.

۲- AMP JS: برای اطمینان از لود سریع تر صفحه، استفاده از کد جاوا اسکریپت را محدود می کند. AMP JS تعدادی کامپوننت در اختیار شما قرار می دهد که شما می توانید توسط آن ها انیمیشن تولید کنید، قالب بندی سایت را تغییر دهید و کارهایی از این قبیل انجام دهید.

۳- AMP Cache: یک شبکه ارائه محتوای مبتنی بر پروکسی است که مطالب AMP HTML را بررسی و کش می کند که این کش کردن باعث بهبود عملکرد صفحه می شود. همچنین با نام AMP CDN نیز شناخته می شود.

AMP چگونه کار می کند؟

مزایای AMP چیست؟

اصلی ترین و بزرگ ترین مزیت سرعت بسیار بالای لود صفحات است. سایت هایی که از AMP استفاده می کنند در جستجوی موبایل یک قدم از بقیه سایت ها جلوترند و کاربران بیشتری جذب آن ها می شود. همچنین در مناطقی که سرعت اینترنت پایینی دارند سرعت لود صفحه دارای اهمیت بالایی می باشد. در ادامه، به مزایای این فریم ورک بطور دقیق تر خواهیم پرداخت.

افزایش سرعت بارگذاری صفحات

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از AMP، افزایش سرعت بارگذاری صفحات است. با این حال، مطمئن شوید که در حین افزایش سرعت صفحه، کیفیت و محتوای صفحه کاملاً حفظ شده است.

بهبود تجربه کاربری

با سرعت بالای بارگذاری صفحات، کاربران تجربه بهتری از محتوا دریافت می‌کنند و این موجب افزایش رضایت کاربران و کاهش نرخ خروج از صفحه می‌شود.

افزایش قابلیت دسترسی

استفاده از AMP باعث می‌شود که صفحات وب در دستگاه‌های همراه بهتر بارگذاری شوند و قابلیت دسترسی به محتوا برای کاربران با این دستگاه‌ها بهبود یابد.

بهبود سئو

AMP بهبود سئو صفحات وب را نیز بهبود می‌بخشد، چرا که با افزایش سرعت بارگذاری صفحات، بهبود تجربه کاربری و کاهش نرخ خروج از صفحه، سایت‌ها به موتورهای جستجوی معروف مانند گوگل نشان می‌دهند که به تجربه کاربری بهتری توجه می‌کنند، در نتیجه سئو سایت شما نیز بهبود خواهد یافت.

مزایای AMP

محدودیت های AMP چیست؟

با وجود مزیت هایی که دارد معایبی هم وجود دارند. مثلا نمی توان از جاوا اسکریپت استفاده کرد و مشکلاتی در لود تصاویر و فیلم ها بوجود می آید. همچنین برای سایت هایی که دارای تبلیغ هستند مشکل ساز است.

۱. محدودیت در استفاده از جاوااسکریپت

یکی از محدودیت‌های اصلی AMP، محدودیت در استفاده از جاوا اسکریپت است. AMP تنها به یک نسخه خاص از جاوا اسکریپت به نام AMP JS محدود است که در این نسخه از جاوا اسکریپت، تعدادی از قابلیت‌های استاندارد جاوا اسکریپت حذف شده‌اند. این محدودیت ممکن است برخی از برنامه نویسان را در استفاده از این فریم ورک محدود کند.

۲. محدودیت در استفاده از CSS

این فریم ورک فقط به یک نسخه خاص از CSS محدود است. این نسخه از CSS حاوی تعداد محدودی از خصوصیات CSS است که برای بهبود سرعت بارگذاری صفحات وب ارائه شده‌اند.

۳. محدودیت در استفاده از تصاویر

استفاده از تصاویر در AMP هم با محدودیت‌هایی همراه است. برای مثال، اندازه تصاویر باید در ابعاد خاصی باشد و باید از فرمت‌های خاصی مانند JPEG و PNG استفاده شود.

۴. محدودیت در استفاده از شبکه‌های تبلیغاتی

AMP تلاش می‌کند تا تأثیر تبلیغات بر سرعت بارگذاری صفحه را کاهش دهد، بنابراین، در استفاده از برخی از شبکه‌های تبلیغاتی محدودیت‌هایی وجود دارد.

محدودیت ها و معایب AMP

استفاده از این فریم ورک برای چه سایت هایی مناسب است؟

استفاده از این فریم ورک برای سایت هایی خبری اهمیت بیشتری دارد زیرا هم می توانید سریع تر اخبار را در اختیار کاربران قرار دهید و هم باعث می شود تا رتبه گوگل سایت شما بهتر شود. کاربران بیشتری را جذب سایت خود کنید.

[تعداد رای: 2 میانگین امتیاز: 5]