021 - 9107 0175

رتبه الکسا چیست و چه کاربردی دارد؟

الکسا

احتمالا تا به حال درباره الکسا اینترنت (Alexa Internet) و رتبه بندی آن شنیده اید. الکسا اینترنت یک شرکت تحلیل داده های ترافیک وب بوده و زیر مجموعه آمازون است. الکسا به عنوان یک شرکت مستقل در سال ۱۹۹۶ تاسیس شد و در سال ۱۹۹۹ به مالکیت آمازون درآمد. لازم به ذکر است که سایت الکسا ارتباطی با دستیار هوشمند الکسا که یکی دیگر از محصول آمازون است ندارد.

در این مقاله به توضیح الکسا پرداخته و به برخی سوالات مهم شما در این باره پاسخ خواهیم داد، مثل این که رتبه الکسا چیست، چگونه محاسبه می‌شود، نحوه بررسی رتبه یک وب سایت و این که به چه شکلی رتبه خود را در الکسا بهبود دهید.

 

رتبه الکسا چیست؟

رتبه الکسا (Alexa) یک رتبه عددی است که توسط Alexa.com به هر وب سایت تخصیص می یابد. الکسا یک وب سایت تحلیل و آنالیز داده های ترافیک وب است و بسیاری از افراد به اشتباه آن را با الگوریتم رتبه بندی صفحات گوگل (Google Page Rank) مقایسه می کنند. الگوریتم رتبه بندی گوگل، صفحات وب را بررسی می کند و براساس محتوای موجود و کیفیت مطالب، برای صفحات و ارتباط آن ها با موضوعات مورد جستجو رتبه بندی انجام می دهد. برای بهبود رتبه خود در گوگل لازم است که مطالب با کیفیت و سئو (SEO) شده منتشر کنید.

در مقابل، الکسا مطالب و کیفیت صفحات را در نظر نمی گیرد. می توان گفت که رتبه الکسا بیشتر نشان دهنده میزان محبوبیت وب سایت است و وب سایت هایی که بازدید بیشتری داشته باشند، رتبه بهتری می گیرند.

الکسا در رتبه بندی خود از داده هایی مثل تعداد بازدید کنندگان وب سایت و زمانی که بازدید کننده در وب سایت صرف کرده استفاده می کند. رتبه الکسای هر وب سایت  نشان می دهد که در طی ۳ ماه گذشته نسبت به دیگر وب سایت ها به چه شکلی عمل کرده است. به طور خلاصه، گوگل کیفیت محتوای یک وب سایت و الکسا محبوبیت آن را محاسبه می کند. هر دو رتبه بندی مهم بوده و اطلاعات با اهمیتی درباره وضعیت وب سایت ارائه می کنند و بایستی در کنار یکدیگر استفاده شوند.

با این همه باید هنگام تحلیل وضعیت یک وب سایت رتبه الکسای آن را با احتیاط بیش تری بررسی کنید، چرا که مخاطبان بیشتر الزاما مساوی کیفیت بالاتر نیست. هنگام بررسی رتبه الکسا چند نکته را مد نظر داشته باشید: هرچه رتبه وب سایت بهتر باشد (رتبه پایین تر بهتر است) دقت اطلاعات آن نیز بالاتر است. به نحوی که برای وب سایت های با رتبه بالاتر از ۱۰۰٬۰۰۰ اطلاعات دقت چندانی ندارند و بیشتر تخمینی کلی از وضعیت آن هستند. هر چه که رتبه وب سایت به ۱ نزدیک تر باشد، رتبه آن دقیق تر است. به همین خاطر نیز ممکن است که یک وب سایت به نوبه خود محبوبیت و کاربران زیادی داشته باشد، اما رتبه الکسای آن چندان دقیق نباشد. نهایتا این که صرف داشتن رتبه الکسای خوب به این معنی نیست که وب سایت محتوای باکیفیتی هم دارد، در نظر گرفتن رتبه الکسا زمانی مفید است که همراه با ابزارهای تحلیلی دیگری استفاده شود.

 

رتبه الکسا چگونه محاسبه می شود؟

همان طور که گفته شد، رتبه الکسا به طور کلی با استفاده از تعداد بازدید کنندگان، زمان صرف شده بر روی آن و تعداد صفحات بازدید شده  توسط هر نفر محاسبه می شود.

الکسا اطلاعات مورد نیاز خود برای رتبه بندی وب سایت ها را از چندین منبع مختلف جمع آوری می کند. اولین منبع مورد استفاده، کاربرانی هستند که از Alexa Toolbar استفاده می کنند. الکسا اطلاعات کاربران Alexa Toolbar را جمع آوری کرده و از آن برای رتبه بندی وب سایت ها استفاده می کند. بایستی در نظر داشت که جامعه کاربری Alexa Toolbar بیشتر شامل افرادی است که در زمینه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت می کنند و الزاما نشان دهنده کل کاربران اینترنت نیست.

به همین خاطر نیز، الکسا اطلاعات خود را از منابع دیگری نیز جمع آوری می کند. الکسا برای صاحبان وب سایت ها این قابلیت را فراهم کرده که با اضافه کردن اسکریپ الکسا به صفحات وب سایت خود، اجازه دسترسی و جمع آوری اطلاعات را به الکسا بدهند و با این کار اطلاعات دقیقی درباره وضعیت وب سایت خود به دست بیاورند. الکسا همچنین با تعداد زیادی از افزونه ها همکاری کرده و از داده های جمع آوری شده توسط آن ها نیز برای بهبود سیستم رتبه بندی خود استفاده می کند.

در مجموع می توان گفت که سیستم رتبه بندی الکسا ابزار مفیدی برای مقایسه وب سایت شما با رقبای خود است و با استفاده از الکسا می توانید جایگاه وب سایت خود در مقایسه با دیگر رقبا را بررسی کنید.

 

رتبه الکسای وب سایت

 

نحوه بررسی رتبه الکسای یک وب سایت

شما می توانید با مراجعه صفحه Website Traffic Statistics در وب سایت الکسا و وارد کردن دامنه مد نظر خود، اطلاعات آن را مشاهده کنید؛ همچنین می توانید از طریق فرم آخر همین صفحه رتبه الکسا خودتان را بررسی کنید. الکسا اطلاعاتی از جمله رتبه وب سایت، محدوده جغرافیایی بازدیدکنندگان، تعداد صفحات بازدید شده، زمان صرف شده بر روی وب سایت و وب سایت های مشابه را نمایش می دهد. همچنین می توانید محبوب ترین وب سایت های جهان و هر کشور را مشاهده کنید. برای مثال، در زیر ۱۰ وب سایت محبوب ایران را مشاهده می کنید.

 

۱۰ سایت برتر ایران در الکسا

 

بهبود رتبه الکسا

حال به این سوال مهم می رسیم که چگونه رتبه الکسای وب سایت خود را بهتر کنیم؟ با توجه به این که رتبه بندی الکسا بر اساس ترافیک ورودی به وب سایت انجام می شود، راه حل بهبود رتبه الکسا افزایش ترافیک ورودی است.

بهبود رتبه الکسا، به طور مستقیم با کیفیت مطالب و سرویسی که به مخاطب ارائه می دهید در ارتباط است. بایستی که برای وب سایت خود محتوای با کیفیت تولید کرده و بر روی سئوی آن کار کنید. با این که الکسا مستقیما به سئو توجه نمی‌کند، بهبود سئو موجب افزایش ترافیک ورودی از موتورهای جستجو می شود و افزایش ترافیک رتبه الکسای وب سایت را بهبود می دهد.

 

بررسی رتبه الکسا

 


[تعداد رای: 6 میانگین امتیاز: 4.5]