021 - 9107 0175

راه‌های ایجاد پسورد قوی

راه‌های ایجاد پسورد قوی

داشتن یک پسورد یا رمز قوی برای حساب‌های کاربری آنلاین شما قطعاً اهمیت بسیاری خواهد داشت. یک پسورد قوی، رمزی است که حدس زدن آن برای فرد دیگر دشوار باشد. البته این رمز باید طوری باشد که خودتان به راحتی بتوانید آن را به خاطر بسپارید و نیازمند نوشتن آن چه به صورت دیجیتال و یا روی یک تکه کاغذ نباشید. این در حالی است که به نظر می‌رسد که ساخت یک پسورد قوی و قدرتمند روز به روز دشوارتر می‌شود اما در واقع این ما هستیم که خود را با تکنولوژی‌های روز امنیتی مرتبط با پسورد به‌روزرسانی نمی‌کنیم.

لازم به ذکر است هر چه پسورد نیرومندتری را انتخاب کنید احتمال دسترسی هکرها به اطلاعاتتان بیشتر گرفته می‌شود. این در حالی است که احتمالاً برای شما نیز پیش آمده که موقع انتخاب رمز عبور، متوجه شده‌اید که روز به روز الزامات بیشتری برای مشخص کردن یک پسورد قوی از شما خواسته می‌شود. در گذشته شاید تعداد کلمات تنها معیار قوی یا ضعیف بودن یک پسورد بود. اما هم اکنون کاراکترهای خاص، بزرگ و کوچک بودن حروف و بسیاری از ویژگی‌های دیگر تعیین کننده میزان درجه یک پسورد ایمن هستند.

 

پسورد قوی و دلایل انتخاب آن

در گذشته نه چندان دور نفوذگران و هکرها برای یافتن یک پسورد ساده چند رقمی که فقط متشکل از اعداد بود، می‌بایست ساعت‌ها تلاش می‌کردند.  این موضوع باعث می‌شد که استفاده از یک رمز چند رقمی ساده برای محافظت از دارایی دیجیتال ما کاملاً کافی باشد. شاید همچنان کارت بانکی شما نیز دارای یک رمز ۴ رقمی باشد! موضوعی که می‌تواند به راحتی تبدیل به یک مشکل بسیار بزرگ شود.

این در صورتی است که امروزه با توجه به افزایش توان پردازش کامپیوترها و همچنین ظهور روش‌های جدید برای شکستن پسوردها، هکرها تنها به چند ثانیه زمان نیاز دارند تا یک پسورد ۶ رقمی متشکل از اعداد را پیدا کنند. اینجاست که استفاده از یک پسورد قوی تبدیل به یک الزام به جهت حفظ امنیت دیجیتال شما می‌شود.

لازم به ذکر است که به همان مقدار که انجام این  عمل سریع شده است پیچیدگی آن نیز بسیار کاهش یافته است. به عبارت دیگر برای شکستن یک پسورد چند رقمی ساده، لزوماً نیاز به دانش برنامه نویسی خاصی نیست. و تنها با یک جستجو در اینترنت می‌توان روش‌های بسیاری را به جهت شکستن قفل و یافتن پسوردهای متشکل از ارقام پیدا کرد.

این در حالی است که امروزه ما دارایی‌های دیجیتالی فراوانی در مقایسه با دهه گذشته داریم. حساب‌های بانکی، کیف پول الکترونیکی، اطلاعات گوشی موبایل، حساب ایمیل، حساب شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از حساب‌های کاربری دیگر همگی در مقابل نفوذ هکرها آسیب پذیرند. قطعاً فاش شدن پسورد بعضی از این اکانت‌ها همچون اکانت بانکی ما می‌تواند صدمات زیادی را به ما وارد کنند. به همین دلیل انتخاب یک پسورد قوی می‌تواند کار هکرها را برای یافتن پسورد شما سخت نماید.

 

ویژگی‌های یک پسورد قوی

به یاد داشتن پسورد یکی از علت‌هایی است که اکثر افراد به عنوان یک مانع برای انتخاب یک پسورد پیچیده قوی یاد می‌کنند. ازاین‌رو بسیاری از افراد از اعدادی همچون سالگرد ازدواج، سالگرد آشنایی، اعداد رند و اعدادی که پشت سر هم هستند و روش‌های دیگر استفاده می‌کنند. حتی در مواردی نام بازیگر یا خواننده مورد علاقه و حتی شماره موبایل خود یا دیگر افراد مهم زندگی از جمله پسوردهای انتخابی کاربران هستند.

اما باید بدانید که هکرها حتی قبل از تلاش برای شکستن قفل پسورد شما به سراغ چنین اعدادی خواهند رفت و انتخاب این‌گونه پسوردها تنها کار را برای هکرها آسان خواهد کرد.  در ادامه به سراغ ویژگی‌هایی خواهیم رفت که پایه یک پسورد قوی را برای شما خواهند ساخت.

 

نرم افزار مدیریت پسورد

پسورد باید طولانی باشد

لازم به ذکر است که لزوماً غیر قابل حدس بودن پسورد، منجر به غیر قابل نفوذ بودن آن نخواهد شد. اما به هر حال احتیاط شرط عقل است! یک پسورد قوی می‌بایست رشته‌ای طولانی از کاراکترهای مختلف باشد. به طور مثال یک پسورد ۶ کاراکتری نسبت به یک پسورد ۴ کاراکتری دیرتر شکسته می‌شود.  به همین ترتیب هرچه تعداد کاراکترهای پسورد خود را افزایش دهید میزان درجه سختی و قدرت آن را نیز افزایش خواهید داد.  این میزان طول کاراکتر باید تا جایی باشد که برای شکست پسورد هکر نیاز به یک سال یا بیشتر زمان باشد. از این رو با انتخاب این پسوردهای طولانی عملاً دسترسی به پسورد برای هکر غیر منطقی خواهد شد.

 

در حال حاضر کارشناسان امنیتی بر این باورند که امروزه برای حفظ امنیت حساب‌های کاربری خود باید پسوردهایی با طول بین ۱۰ کاراکتر تا ۱۶ کاراکتر انتخاب کنیم. مشخص است که به یاد داشتن ۱۶ کاراکتر برای بسیاری از افراد ناممکن است. حتی در این صورت نیز هکرها کار چندان سختی برای یافتن پسورد شما نخواهند داشت پس برای تقویت پسورد به سراغ کاراکترهای متفاوت از اعداد خواهیم رفت.

 

پسورد قوی

 

پسورد باید متشکل از کاراکترهای مختلف باشد

همان‌طور که اشاره کردیم حتی اگر شما یک پسورد غیر قابل حدس متشکل از ۱۶ عدد مختلف تصادفی نیز ایجاد نمایید، زمان لازم برای شکستن آن برای هکرها بیش از ۵ ساعت نخواهد بود. این به معنای این است که رمز عبور انتخابی می‌بایست علاوه بر اعداد، از کاراکترهای دیگری همانند  حروف و نشانه‌ها نیز استفاده کند.

یک پسورد قوی حاوی یک رشته از اعداد، نشانه‌ها و حروف بزرگ و کوچک انگلیسی است. البته نباید قانون اول پسورد طولانی را فراموش کنید یک پسورد قوی پسوردی است که تعداد کاراکترهای آن بیش از ۱۰ عدد باشد. اگر پسورد انتخابی ما تنها این دو شرط را داشته باشد برای شکستن آن بیش از ۱ ماه زمان لازم است که عملاً شما را از لیست اهداف هکرها خارج خواهد کرد. حال اگر طول کاراکتر پسورد خود را افزایش دهید می‌توانید به عدد مناسب یک سال برای شکست دست یابید. اما حال مشکل به خاطر داشتن یک پسورد است.

 

نرم افزارهای مدیریت پسورد

برای حل مشکل به خاطر سپردن یک پسورد ۱۵ رقمی جدید روش‌های بسیاری وجود دارند. برنامه‌های مدیریت رمز یا همان پسورد منیجرها یکی از بهترین روش‌ها برای مدیریت پسوردهای حساب‌های کاربری آنلاین ما هستند. با انتخاب این نوع نرم افزارها می‌توانید از قدرت مدیریت بالای آنها برای ورود به حساب، بازگردانی رمز و … استفاده نمایید. این نرم افزارها همانند یک گاو صندوق ایمن هستند که تمامی پسوردهای شما برای حساب‌های مختلف کاربری در آن قرار گرفته‌اند. حال برای دسترسی به این پسوردها تنها لازم است که یک پسورد را به خاطر داشته باشید. اما ساخت یک پسورد قوی نیز کار چندان راحتی نیست در اینجاست که می‌توانید در کنار نرم‌افزار مدیریت پسورد از برنامه‌های پسورد ساز یا Password Generator نیز استفاده نمایید.

 

برنامه پسورد ساز

به طور معمول این برنامه‌ها بر اساس تعداد کاراکتری که به آن‌ها می‌دهید، یک رشته تصادفی از اعداد، حروف و نشانه‌های خاص را تولید می‌کنند و به عنوان رمز عبور در اختیار شما قرار می‌دهند. ازاین‌رو با استفاده ترکیبی از یک پسورد ساز و نرم‌افزار مدیریت پسورد دیگر نیازی به تلاش برای حفظ یک پسورد ۱۵ رقمی پیچیده نخواهید داشت؛ اما از مزایای امنیتی آن بهره‌مند خواهید بود.

 

رمز عبور قوی

 

تغییر دوره ای پسورد

هرچه پسورد شما قوی‌تر باشد هکرها زمان طولانی‌تری را می‌بایست برای شکست آن اختصاص دهند. اما این موضوع نباید باعث شود که شما از تغییر دوره‌ای پسورد غافل شوید. خصوصاً در اکانت کاربری مدیریت ایمیل می‌بایست حساسیت بالایی به خرج دهید. یک هکر اگر بتوانید به حساب کاربری ایمیل شما دسترسی پیدا کند می‌تواند با نفوذ به دیگر وب‌سایت‌هایی که به وسیله آن ایمیل در آنها ثبت نام کرده‌اید کل اطلاعات شما را سرقت کند.

ازاین‌رو تغییر دوره‌ای پسورد یکی از کارهایی است که برای حساب‌های کاربری حساس خود می‌بایست به صورت دوره‌ای انجام دهید. حساب بانکی، ایمیل، حساب کاربری پیام رسان از جمله مواردی هستند که نیاز به تغییر دوره‌ای پسورد دارند و در صورتی که در مدت زمان طولانی از یک پسورد در آنها استفاده نمایید امنیت خود را به خطر خواهید انداخت. داشتن یک پسورد قوی لازمه ورود به دنیای دیجیتال و در امان ماندن از خطرات آن است.

[تعداد رای: 0 میانگین امتیاز: 0]