021 - 9107 0175

رفع بسیار سریع مشکل ارور ۵۰۳ در سایت وردپرسی

رفع مشکل ارور 503 در سایت وردپرسی

یافتن دلیل اینکه سایت وردپرسی شما یک کد خطای HTTP 503 را نشان می دهد بسیار خسته کننده است. خوشبختانه، این کد پاسخ به خطای HTTP یک خطای موقت سمت سرور است و معمولاً به سرعت حل می شود.

با این وجود، کارهایی وجود دارد که می توانید برای بررسی علت آن انجام دهید و امیدواریم آن را برطرف کنید. اگر به سرورهایی که سایت وردپرس در آنها میزبانی می شود دسترسی دارید، گزینه های بیشتری برای عیب یابی خطای ۵۰۳ دارید.

در این پست، نگاهی خواهیم داشت به اینکه خطای HTTP 503 چیست و برخی نکات عیب‌یابی را برای کشف مکان‌هایی که راه‌اندازی می‌شود و نحوه امتحان کردن و حل آن را بررسی می‌کنیم.

خطای HTTP 503 چیست؟

وقتی یک سایت خطای HTTP 503 را نشان می دهد، به این معنی است که سرور به طور موقت برای رسیدگی به یک درخواست در دسترس نیست. ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد که این خطا نشان داده شود، اما رایج ترین دلیل آنها این است که سرور در حال تعمیر است یا درخواست های زیادی برای آن سایت وجود دارد. در هر دوی این موارد، این امکان وجود دارد که خطا در مدت زمان کوتاهی برطرف شود. این خطا به این معنی نیست که مشکلی دائمی در سرور وجود دارد، فقط موقتی است. اگر سایت بیشتر از پهنای باند اختصاص داده شده خود بازدید می کند، افزایش پهنای باند مشکل را حل می کند.

کد پاسخ HTTP چیست؟

کد خطای ۵۰۳ یکی از لیست طولانی کدهای پاسخ HTTP است. این کدها نشان می دهد که آیا درخواست اطلاعاتی از مشتری به سرور و برگشت با موفقیت دریافت شده است یا خیر. پنج گروه از کدهای پاسخ وجود دارد:

۰۰-۹۹ پاسخ های اطلاعاتی
۱۰۰-۲۹۹ پاسخ های موفق
۳۰۰-۳۹۹ تغییر مسیرها
۴۰۰-۴۹۹ خطاهای مشتری
۵۰۰-۵۹۹ خطاهای سرور

خطای ۵۰۳ Service Unavailable در دسته خطای سرور قرار دارد. در سمت مشتری، کلاینت کدهای پاسخ مثبت را نمی بینید زیرا این بدان معناست که یک وب سایت به خوبی کار نمی کند. از طرف دیگر، کدهای خطا همیشه نشان داده می شوند. همه کدهای خطا یک طراحی پیش فرض ساده دارند، اما می توان آنها را برای مطابقت با وب سایت یا سروری که روی آن میزبانی می شود، سفارشی کرد. کدهای خطای سفارشی HTTP مانند ۵۰۳ حتی می توانند زمان انتظار تخمینی را تا زمانی که وب سایت دوباره کار می کند را نشان دهد. هنگامی که خطای ۵۰۳ را با زمان خرابی تخمینی مشاهده می کنید، به احتمال زیاد سرور در حال انجام تعمیر و نگهداری خودکار است.

عیب یابی خطای HTTP 503

همانطور که در بالا ذکر کردیم، خطای HTTP 503 یک خطای موقت سمت سرور است. این کد به این معنی که مشکل از سرور یا سرورهایی است که سایت در حال اجرا است. این خطا مشخص می کند که سرور اوکی است اما به طور موقت نمی تواند یک درخواست را پردازش کند.

اگر خطای ۵۰۳ پس از بارگذاری مجدد سریع صفحه، یا پس از چند دقیقه انتظار ناپدید نشد، احتمالاً مشکل بزرگتری وجود دارد. خطای HTTP 503 مشخص نمی کند که دقیقاً چه مشکلی وجود دارد، بنابراین اگر به سرعت حل نشد، باید برای پیدا کردن مشکل و رفع آن کمی جستجو کنید.

عیب یابی خطای HTTP 503

سمت کلاینت چه باید کرد؟

کد پاسخ خطای HTTP 503 از سرور می آید، بنابراین کار زیادی نمی توان در سمت مشتری انجام داد. اما چند کار وجود دارد که می توانید به عنوان مشتری برای بررسی وضعیت یک وب سایت انجام دهید. بیایید از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین عیب‌یابی برویم و زمانی که خطای ۵۰۳ برطرف نشد، عمیق‌تر برویم.

  1. پس از چند دقیقه صفحه را دوباره بارگیری کنید. اگر خطای موقت ۵۰۳ کوتاه مدت باشد، شاید بارگذاری مجدد صفحه تمام چیزی باشد که لازم است. اگر این چیزی را تغییر نداد، به مرحله بعدی بروید.
  2. مودم خود را مجددا راه اندازی کنید و ببینید آیا با اتصال مجدد چیزی تغییر می کند یا خیر.
  3. وضعیت دامنه‌ای را که می‌خواهید به آن دسترسی پیدا کنید در سایت Is It Down Right Now بررسی کنید. به سایت Is It Down Right Now بروید و آدرس دامنه ای را که خطا را در آن مشاهده می کنید وارد کنید. نتایج به شما می گوید که آیا سایت به طور کامل از کار افتاده است یا این که فقط برای شما اتفاق می افتد. اگر رشته ای از سرورها وجود داشته باشد و تنها یکی از آنها به طور موقت در دسترس نباشد، خطای ۵۰۳ در برخی از ماشین ها نشان داده می شود و در برخی دیگر نشان داده نمی شود.
  4. اگر خطای HTTP 503 در حین پرداخت چیزی رخ داده است، تا زمانی که با بانک خود تماس نگیرید و بررسی کنید که آیا بار اول پرداخت انجام شده است، دوباره پرداخت نکنید.
  5. با شرکت ارائه دهنده هاست خود در تماس باشید. اگر سایت متعلق به شماست اما در هاست اشتراکی قرار دارد، با آنها تماس بگیرید و به آنها اطلاع دهید که چه خبر است. آنها به شما خواهند گفت که آیا این یک مشکل تعمیر و نگهداری است یا چیز دیگری است. در هر صورت، آنها می توانند به حل آن کمک کنند، زیرا این مشکل در سرور است و نه رایانه شما.

سمت سرور چه باید کرد؟

اگر کد خطای ۵۰۳ را در سایتی مشاهده می‌کنید که مدیریت می‌کنید و به سرورهای آن دسترسی دارید، می‌توانید چندین کار را برای یافتن راه‌حل انجام دهید. با تست‌های عیب‌یابی آسان شروع کنید و در صورت تداوم خطا به سراغ تست‌های پیچیده‌تر بروید.

  1. راه اندازی مجدد (Restart) سرورها ابتدا سرور میزبان سایت را با خطا راه اندازی مجدد یا راه اندازی مجدد کنید. اگر روی چند سرور میزبانی شده است، همه آنها را راه اندازی مجدد کنید.
  2. تعمیر و نگهداری خودکار غیرمنتظره را بررسی کنید. بسیاری از برنامه‌های کاربردی وب، از جمله وردپرس، تمایل دارند تا زمان تعمیر و نگهداری خودکار برای به‌روزرسانی‌های هسته، پلاگین ها و غیره داشته باشند. این لحظات نگهداری می‌توانند خطای ۵۰۳ را نشان دهند.
  3. پهنای باند خود را بررسی کنید به احتمال زیاد وقتی یک سایت محبوب می شود و بازدیدکنندگان زیادی دریافت می کند، می تواند سرور را تحت تأثیر قرار دهد.
  4. اتصال سرور در زنجیره سرور را بررسی کنید. اگر دامنه در یک زنجیره سرور میزبانی می شود، مواردی را که به آنها دسترسی دارید راه اندازی مجدد کنید. هر یک از سرورهای زنجیره ممکن است برای تعمیر و نگهداری از کار بیفتد.
  5. فایروال ها را بررسی کنید. فایروال های با تنظیمات بد، می توانند خطای HTTP 503 را ایجاد کنند. هدف فایروال محافظت از برنامه ها در برابر محتوای مخرب است. این امکان وجود دارد که یک فایروال در جایی از شبکه یک محتوای مثبت کاذب را نشان دهد و محتوایی را مسدود کند که لزوماً مخرب نباشد. CDN ها، شبکه های تحویل محتوا، محتوای با حجم بالا را جابجا می کنند و گاهی اوقات می توانند فایروال ها را گیج کنند.
  6. لاگ ها را بررسی کنید. اگر خطا هنوز برطرف نشده است و نمی توانید علت آن را پیدا کنید، وقت آن است که گزارش های سرور را بررسی کنید. از طریق cPanel یا یک سرویس گیرنده FTP به گزارش ها دسترسی پیدا کنید. خطاهایی را جستجو کنید که ممکن است باعث ایجاد خطای ۵۰۳ شوند.
  7. کد را بررسی کنید. آخرین کاری که می توانید برای رفع خطای دائمی ۵۰۳ انجام دهید این است که کد خود را بررسی کنید. به خصوص اگر کد سفارشی در سایت خود دارید. کد خود را غربال کنید تا اشکالاتی که ممکن است باعث ایجاد کد خطا شوند را بیابید. اگر با این کار پیش رفتید، بهتر است کد را کپی کنید و آن را در یک ماشین توسعه محلی بررسی کنید. به این ترتیب، هیچ چیز دیگری به اشتباه خراب نمی شود. در وردپرس، با غیر فعال سازی پلاگین ها از طریق Cpanel در اغلب موارد، مشکل را حل می کند.

آخرین راهکار

هر پاسخ خطای HTTP می تواند ناامید کننده باشد، اما خوشبختانه خطای ۵۰۳ سرویس در دسترس نیست موقتی است. به احتمال زیاد مجبور نیستید تا آنجا که کد خود را بررسی کنید، پیش بروید، اما بهتر است بدانید که در صورت تداوم خطا چه کاری می توان انجام داد. آیا خطای ۵۰۳ داشته اید که برطرف نمی شود؟ مشکل چی بود؟ برای کمک بیشتر به جامعه در نظرات به اشتراک بگذارید.

[تعداد رای: 0 میانگین امتیاز: 0]