021 - 9107 0175

نحوه پاک کردن کش DNS (ویندوز، لینوکس، مک و کروم)

پاک کردن کش DNS

در این پست، به آموزش نحوه پاک کردن کش DNS بر روی ویندوز، لینوکس، مک و کروم می پردازیم. پاکسازی این کش اجازه می دهد تا رکوردهای DNS ذخیره شده بر روی دستگاه خود را پاک کنید. این کار به مشاهده وضعیت فعلی سایت و همچنین عیب یابی آن کمک می کند.

 

کش DNS چیست؟

DNS یا Domain Name Server یک تکنولوژی است که آدرس IP متعلق به هر دامنه را به کامپیوتر شما می گوید. کش DNS هم مثل یک دفترچه آدرس است که بر روی کامپیوتر شما ذخیره شده و شامل اطلاعات DNS هر وب سایتی که بازدید کرده اید می شود.

وقتی که آدرس یک وبسایت را در مرورگر خود وارد می کنید، مرورگر ابتدا اطلاعات DNS موجود روی کش را بررسی می کند. اگر که مسیر وب سایت مورد نظر را روی کش پیدا کرد، برای بازدید وب سایت از اطلاعات روی کش DNS و در صورتی که اطلاعات وب سایت مورد نظر روی کش DNS محلی (Local DNS Cache) موجود نباشد، مرورگر از سرورهای DNS موجود در اینترنت استفاده می کند.

ذخیره سازی اطلاعات DNS بر روی کش DNS محلی به مرورگر کمک می کند تا یک وب سایت را سریع تر پیدا کند. از طرف دیگر، احتمال دارد که این کار باعث بروز برخی مشکلات شود. برای مثال وقتی که وب سایت به یک هاست جدید منتقل می شود، ممکن است که اطلاعات DNS روی کامپیوتر شما به سرعت آپدیت نشوند و نتوانید که از آن بازدید کنید. این اطلاعات نهایتا آپدیت می شوند ولی پاک کردن کش DNS کمک می کند که این مشکل سریع تر رفع شود. در ادامه به آموزش نحوه پاک کردن کش DNS  در ویندوز، لینوکس، مک و کروم می پردازیم.

 

پاک کردن کش DNS در ویندوز

برای پاک کردن DNS Cache در ویندوز، منوی Start را باز کرده و عبارت cmd را تایپ کنید. برنامه Command Prompt را باز کرده و دستور زیر را اجرا کنید:

در صورت اجرای موفقیت آمیز دستور، پیغام “Successfully flushed the DNS Resolver Cache.” نمایش داده می شود.

پاک کردن کش DNS در ویندوز

Flush DNS Cache در لینوکس

در سیستم عامل لینوکس، استاندارد واحدی برای DNS سرورها وجود ندارد. هر توزیع از سرویس مختلفی استفاده می کند و شما باید بررسی کنید که سیستم شما از چه سرویسی استفاده می کند. معمولا پاک کردن کش DNS به سادگی ریستارت کردن سرویس مربوطه است.

اکثر توزیع های مدرن از “systemd-resolve” یا “nscd” استفاده می کنند، هرچند احتمال آن وجود دارد که سیستم شما از “dnsmasq” یا “BIND” استفاده کند.

 

توزیع Ubuntu و دیگر توزیع های بر پایه Debian معمولا از “systemd-resolve” استفاده می کنند. برای پاک کردن کش DNS کافی است که دستور زیر را در ترمینال اجرا کنید:

برای بررسی این که آیا دستور به درستی اجرا شده می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

در صورتی که مقدار Cache Size برابر با ۰ بود، کش DNS به طور کامل پاک شده است.

 

توزیع هایی مثل Red Hat و Arch Linux از nscd استفاده می کنند. برای پاکسازی کش کافی است که سرویس را ریستارت کنید:

 

استفاده از dnsmasq بر روی سرورها رایج تر از سیستم های دسکتاپی است. dnsmasq برای استفاده به عنوان DNS سرور محلی انتخاب مناسبی است و معمولا بر روی مسیریاب ها استفاده می شود. مثل nscd این جا هم تنها کافی است که سرویس را ریستارت کنید:

پاک کردن کش DNS در لینوکس

پاکسازی کش DNS در مک

در سیستم عامل Mac، ابتدا برنامه ترمینال را باز کرده و بعد دستور زیر را وارد می کنیم:

برای اجرای دستور ممکن است که احتیاج به وارد کردن رمز عبور خود داشته باشید. در صورتی که دستور به درستی اجرا شود، سیستم پیغامی نمایش نخواهد داد.

برای خرید هاست دانلود ایران کلیک کنید.

پاکسازی کش دی ان اس در کروم

مرورگر Google Chrome هم به صورت جداگانه کش DNS مربوط به خودش را نگه می دارد و این کش مستقل از کش DNS ذخیره شده توسط سیستم عامل است. در صورتی که از مرورگر کروم استفاده می کنید، نیاز دارید که کش DNS آن را نیز پاک کنید.

ابتدا مرورگر را باز کرده و آدرس زیر را در آن وارد کنید:

chrome://net-internals/#dns

در صفحه تنظیمات باز شده روی دکمه “Clear host cache” کلیک کنید تا کش DNS مرورگر پاک شود.

[تعداد رای: 2 میانگین امتیاز: 5]