021 - 9107 0175

مزایای داکر نسبت به ماشین‌های مجازی

مزایای داکر نسبت به ماشین‌های مجازی

داکر یک پلتفرم متن باز است که از آن در فرایند ساده سازی ساخت، پیاده کردن و اجرای برنامه‌ها بهره گیری می‌شود. این فرایند با استفاده از کانتینرها صورت می‌گیرد. کانتینرها واحدهای نرم افزاری استاندارد هستند که کدها و تمام متعلقات آن‌ها را بسته بندی می‌کنند و به این ترتیب، اپلیکیشن در محیط‌های محاسباتی مختلف، سریع‌تر و با اطمینان بیش‌تر اجرا می‌شوند. در این مقاله، به بررسی مزایای داکر نسبت به ماشین‌های مجازی پرداخته‌ایم.

مقایسه داکر و ماشین مجازی

داکر چیست؟

داکر یک پلتفرم متن باز است که از آن در فرایند ساده سازی ساخت، پیاده کردن و اجرای برنامه‌ها بهره گیری می‌شود. این فرایند با استفاده از کانتینرها صورت می‌گیرد. کانتینرها واحدهای نرم افزاری استاندارد هستند که کدها و تمام متعلقات آن‌ها را بسته بندی می‌کنند و به این ترتیب، اپلیکیشن در محیط‌های محاسباتی مختلف، سریع‌تر و با اطمینان بیش‌تر اجرا می‌شوند. داکر به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که برنامه‌های خود را در یک محیط یکسان و قابل اعتماد توسعه و تست کنند و دیگر نگران سازگاری بین محیط‌های مختلف نباشند.

ماشین مجازی چیست؟

ماشین مجازی یک کامپیوتر مبتنی بر نرم افزار است که در سیستم عامل رایانه دیگری وجود دارد و اغلب برای آزمایش، پشتیبان گیری از داده ها یا اجرای برنامه های SaaS استفاده می شود. ماشین مجازی به عنوان یک رایانه مجازی عمل می‌کند و سخت‌افزاری مجازی برای یک سیستم‌عامل میهمان ارائه می‌کند. سیستم‌عامل میهمان می‌تواند با سیستم‌عامل دستگاه میزبان یا سایر ماشین‌های مجازی ایجادشده روی دستگاه میزبان یکسان باشد یا با آن‌ها تفاوت داشته باشد. ماشین‌های مجازی این امکان را فراهم می‌کنند که بتوانید سیستم‌عامل‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف را بدون نگرانی از تغییرات سخت‌افزار یا سازگاری نرم‌افزار، روی یک دستگاه فیزیکی اجرا کنید.

مزایای داکر نسبت به ماشین مجازی

داکر و ماشین‌های مجازی دو روش مختلف برای مجازی‌سازی برنامه‌ها و منابع سیستمی هستند. هر کدام از این روش‌ها مزیت‌ها و محدودیت‌های خود را دارند. در ادامه مقاله قصد داریم تا برخی از مزایای داکر نسبت به ماشین‌های مجازی را بررسی کنیم.

مزایای داکر نسبت به ماشین مجازی

سبک‌تر و سریع‌تر بودن

داکر فقط یک پروسه در سیستم عامل میزبان است که از هسته آن استفاده می‌کند و نیاز به بارگذاری یک سیستم عامل کامل ندارد. این باعث می‌شود که داکر حجم کمتر، راه‌اندازی سریع‌تر و کارایی بالاتری نسبت به ماشین‌های مجازی داشته باشد. برای اجرای چندین برنامه با داکر، تنها نیاز است که چندین کانتینر (container) را روی یک سیستم عامل اجرا کنید، در حالی که با ماشین‌های مجازی، باید چندین سیستم عامل را روی چندین لایه سخت‌افزار اجرا کنید. این تفاوت باعث صرفه‌جوئی در منابع حافظه، پردازنده، دیسک و شبکه می‌شود.

انتقال پذیری راحت و سبک

داکر به شما امکان می‌دهد تا برنامه و تمام کامپوننت های آن را به شکل یک بسته در آورده و در هر جایی به راحتی پیاده سازی کنید

مدیریت منابع و ریسورس‌ها به صورت قدرتمند و متغیر

داکر به شما امکان می‌دهد تا منابع و ریسورس‌های مورد نیاز هر کانتینر را به صورت دقیق و انعطاف‌پذیر تعیین کنید. شما می‌توانید حداکثر و حداقل مقدار حافظه، پردازنده، دیسک و شبکه را برای هر کانتینر مشخص کنید و در صورت نیاز آن‌ها را تغییر دهید. این قابلیت باعث می‌شود که شما بتوانید بهینه‌تر از منابع سیستم خود استفاده کنید و از هدر رفتن یا کمبود آن‌ها جلوگیری کنید.

توسعه و تست ساده‌تر و سریع‌تر

داکر به شما امکان می‌دهد تا برنامه‌های خود را در یک محیط یکسان و قابل اعتماد توسعه و تست کنید. شما می‌توانید با استفاده از دستورات ساده داکر، Docker image یک برنامه را بسازید، آن را به چندین کانتینر تبدیل کنید، آن‌ها را در یک شبکه قرار دهید و با هم ارتباط برقرار کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از Docker Hub یا Registry های خصوصی، تصویر برنامه خود را به اشتراک بگذارید، آپدیت کنید یا از آن پشتیبان بگیرید. با داکر، شما نیازی ندارید که نگران سازگاری بین محیط‌های مختلف باشید چون همه چیز در یک بسته جای می‌گیرد.

اجرای برنامه‌های مبتنی بر معماری میکروسرویس

داکر به شما امکان می‌دهد تا برنامه‌های خود را به شکل مستقل و قابل توسعه در قالب کانتینرهای کوچک و سبک اجرا کنید.

[تعداد رای: 1 میانگین امتیاز: 5]